Włoskie lotnictwo wojskowe i służb państwowych odgrywa kluczową rolę w zapewnieniu bezpieczeństwa podczas dzisiejszego pogrzebu papieża Franciszka. Stworzono kompleksowy, warstwowy system ograniczający dostęp do przestrzeni nad Rzymem i jego okolicami. Jest on aktywny od 25 kwietnia o 12:00 UTC i pozostanie aktywny co najmniej do 26 kwietnia o 20:00 UTC. Cała operacja jest realizowana we współpracy Departamentu Obrony Cywilnej, policji, karabinierów, Guardia di Finanza (policji celnej), wojsk lądowych, marynarki wojennej i wojsk lotniczych. Środki bezpieczeństwa są podobne do tych wdrażanych podczas ważnych wydarzeń, takich jak szczyty G7.
Pierwszym poziomem systemu bezpieczeństwa lotniczego jest ustanowienie strefy identyfikacji obrony powietrznej (ADIZ) o promieniu 75 mil morskich (135 km), której centrum stanowi miasto Rzym. Strefa ta działa jako główny filtr, umożliwiając monitorowanie i identyfikację wszelkich nadlatujących statków powietrznych. W mniejszym, 35-milowym (ok. 60 km) obszarze obowiązuje zakaz lotów wszystkich samolotów VFR (Visual Flight Rules) i bezzałogowców. Najbardziej rygorystyczne ograniczenia dotyczą strefy zakazu lotów nad Rzymem o promieniu 6,5 Mm (12 km).
Aby zapewnić szybką reakcję na wszelkie potencjalne zagrożenia powietrzne podczas uroczystości, myśliwce włoskich wojsk lotniczych zostały przydzielone do prowadzania misji Combat Air Patrol (CAP) w pobliżu Rzymu, w wyznaczonych strefach ustanowionych za pomocą NOTAM (Notice to Airmen). Wzmocniły one aktywne komórki Quick Reaction Alert, które na co dzień są w stanie zareagować w ciągu kilku minut w przypadku naruszenia włoskiej przestrzeni powietrznej. Samoloty przydzielone do tej misji to Eurofighter F-2000 Typhoon i F-35A Lightning II uzbrojone w pociski rakietowe powietrze-powietrze krótkiego i średniego zasięgu. Zostały one rozmieszczone w głównych bazach operacyjnych w całym kraju, w tym Amendola, Gioia Del Colle i Grosseto. Wysuniętą bazą rezerwową systemu jest Pratica di Mare.
Zabezpieczenie przed lekkimi samolotami i śmigłowcami jest realizowane w ramach misji Slow Mover Interceptor. Aby wesprzeć operacje każda eskadra włoskich wojsk lotniczych CSAR (Combat Search and Rescue) wysłała śmigłowce HH-139 do Pratica di Mare. Mają one monitorować i przechwytywać wolno poruszające się obiekty. Część ze śmigłowców jest uzbrojona w broń precyzyjną przeznaczoną do neutralizowania celów o niskiej prędkości w sposób zmniejszający ryzyko dla osób i obiektów na ziemi.
Nadzór nad całą chronioną przestrzenią zapewnia samolot G-550 CAEW należący do 71. Eskadry z bazy Pratica di Mare. Współpracuje on z CRC (Control and Reporting Center). W razie potrzeby ma on kierować myśliwcami podczas przechwytywania obiektów uznanych za niebezpieczne.
Do rozpoznania sytuacji Włosi używają także bezzałogowych MQ-9A Predator B. Operują one z baz Amendola i Sigonella. Przekazują dane do ośrodków naziemnych w czasie rzeczywistym.
Nad Rzymem, a w szczególności w rejonie Bazyliki św. Piotra, gdzie odbywają się główne uroczystości pogrzebowe, operują śmigłowce policji, karabinierów i służby celnej. Monitorują one zachowania tłumu żałobników. Ich załogi mają wskazywać wszelkie zachowania odbiegające od normy, wymagające interwencji funkcjonariuszy na ziemi. Śmigłowce transportują także operatorów sił specjalnych, takich jak GIS (Gruppo Intervento Speciale – siły specjalne karabinierów) i NOCS (Nucleo Operativo Centrale di Sicurezza – siły specjalne policji), które mają interweniować w przypadkach szczególnych.
Ważną rolę odgrywa też jednostka wyspecjalizowana w zwalczaniu małych bezzałogowców. To 16. Skrzydło Fucilieri dell’Aria. Jej operatorzy, wykorzystując czujniki radarowe, elektrooptyczne i elektroniczne, mają wykrywać i unieszkodliwiać obiekty uznane za niebezpieczne. Odpowiednie systemy rozmieszczono na terenie Rzymu i samego Watykanu.