Bombardier poinformował, że oblatał pierwszy seryjny samolot odrzutowy klasy biznes Global 8000. Lot odbył się 16 maja 2025.
Samolot wystartował z lotniska w Mississauga, Ontario, a jego załogę stanowili piloci doświadczalni Sandro Novelli i Charlie Honey oraz inżynier pokładowy Bhargav Bhavsara. W trakcie lotu sprawdzono wszystkie elementy układu sterowania lotem, a instalacje i samolot działały zgodnie z oczekiwaniami.
Jak wskazuje nazwa, najnowszy flagowy biznesjet Bombardiera ma być zdolny do przebycia dystansu 8000 Mm (ponad 14 800 km). Konstruktorzy założyli, że Global 8000 ma rozwijać prędkość maksymalną Ma0,94. Według ich obliczeń samolot będzie mógł poruszać się z tzw. ultra-wysoką prędkością przelotową wynoszącą Ma0,92 lub wykonywać przeloty z dużą prędkością, równą Ma0,90. Natomiast typowa prędkość przelotowa to zaledwie Ma0,85…
Napęd samolotu stanowią dwa silniki turbowentylatorowe General Electric Passport, rozwijające ciąg 84,16 kN każdy. Według obliczeń producenta mają one umożliwić przebycie maksymalnie 14 816 km, z rezerwą NBAA IFR, w warunkach ISA, przy prędkości Ma0,85, z 8 pasażerami i 4 członkami załogi, co pozwoli na wykonywanie lotów na trasie Dubaj-Houston, Singapur-Los Angeles, czy Londyn-Perth.
Global 8000 ma rozpiętość 31,70 m, długość 33,83 m i wysokość 8,23 m. W jego kabinie pasażerskiej, długości 16,59 m (bez przedziału bagażowego), wysokości 1,88 m i szerokości 2,44 m, może pomieścić się maksymalnie 19 podróżnych.
Do startu (na poziomie morza, w warunkach ISA, przy maksymalnej masie do startu) Global 8000 ma potrzebować pasa długości 1756 m, a do lądowania (na poziomie morza, w warunkach ISA, przy typowej masie do lądowania) – zaledwie 682 m. Maksymalna obliczeniowa wysokość lotu to 15 545 m, a początkowa wysokość przelotowa (przy maksymalnej masie do startu) – 13 106 m.
Jedną z opcji jest wyposażenie samolotu w przedział z pełnowymiarowym łóżkiem i kabiną prysznicową w łazience. Rozrywkę pokładową zapewni system dźwięku l’Opéra i 40-calowy monitor 4K, sterowane intuicyjnie za pomocą ekranów dotykowych OLED. Kolejnym udogodnieniem ma być wysokość kabinowa, wynosząca zaledwie 2900 stóp (884 m) podczas lotu na wysokości 41 000 stóp (ok. 12 500 m).
Wprowadzenie Global 8000 do eksploatacji planowane jest w drugiej połowie 2025 (Bombardier promuje Global 8000, 2022-05-24, więcej w SP 10/2022).