Projekt budżetu Departamentu Obrony USA na rok fiskalny 2026 przewiduje ograniczenie środków na rozwój mającego bazować na lotniskowcach samolotu bojowego nowej generacji F/A-XX dla US Navy (Wizja F/A-XX dla US Navy, 2021-10-30). Główne wydatki mają być przeznaczone na opracowywanie samolotu F-47 dla US Air Force (Pierwsze zdjęcia YFQ-42A i YFQ-44A, 2025-05-03). Kluczowym czynnikiem stojącym za tą decyzją jest obawa, że amerykańska baza przemysłowa nie będzie w stanie rozwijać i produkować dwóch różnych zaawansowanych myśliwców stealth jednocześnie.
Według urzędników Pentagonu, program F-47 powinien uzyskać finansowanie w wysokości 3,5 mld USD, co jest zgodne z decyzją prezydenta Donalda Trumpa z marca 2025 o kontynuowaniu prac nad rozwojem samolotu Boeinga. Szef DoD Pete Hegseth poinformował o tym podczas przesłuchania w Kongresie na początku czerwca. Program FA-XX US Navy utrzyma zaś minimalne finansowanie, w wysokości zaledwie 74 mln USD. – Podjęliśmy strategiczną decyzję, aby postawić wszystko na F-47 – poinformował nieoficjalnie wysoki rangą urzędnik obrony USA.
W rywalizacji o zamówienia w programie F/A-XX do niedawna brały udział Boeing, Northrop Grumman i Lockheed Martin. Według nieoficjalnych informacji, ten ostatni koncern został wyeliminowany w marcu tego roku. Amerykańskie media donosiły wówczas, że program samolotu dla US Navy pozostaje w zawieszeniu. Być może rozważane jest przystosowanie do pełnienia morskiego samolotu bojowego F-47, ale jest to mało prawdopodobne.
Najnowsza propozycja budżetowa Pentagonu na rok fiskalny 2026 obejmuje również cięcia w planowanych zakupach samolotów F-35. Według dostępnych doniesień, zakupy samolotów tego typu zostały zmniejszone z 74 do 47. Dzięki temu możliwe będzie utrzymanie minimalnych wskaźników produkcji, przy zwiększonym finansowaniu modernizacji Block 4 i znacznych inwestycjach w części zamienne o wartości około miliarda dolarów, aby sprostać wyzwaniom związanym z utrzymaniem gotowości już eksploatowanych F-35.
Wniosek budżetowy na rok fiskalny 2026 obejmuje 3 mld USD na finansowanie większej liczby myśliwców F-15EX Eagle II dla USAF. Zwiększyłoby to planowaną wielkość floty samolotów tego typu z 98 do 129.
USAF planują ponadto przeznaczenie 870 mln USD na kontynuację programu rozwoju bezzałogowych Collaborative Combat Aircraft (CCA). Środki mają finansować dalsze prace nad projektami bbsl General Atomics YFQ-42A i Anduril YFQ-44A (Pierwsze zdjęcia YFQ-42A i YFQ-44A, 2025-05-03). Posłużą także udoskonalaniu koncepcji operacyjnego użycia CCA.