Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Przeciw sprzedaży silników ChRL

Przemysł zbrojeniowy, Strategia i polityka, Lotnictwo wojskowe, 05 lipca 2010

AWPK Suchoj i RSK MiG protestują przeciw sprzedaży rosyjskich silników do samolotów eksportowanych przez ChRL, konkurujących z ich wyrobami.

Według informacji ujawnionych przez Kommiersanta, z pismem do Federalnej służby ds. współpracy wojskowo-technicznej (FSWTS) wystąpił szef AWPK Suchoj i RSK MiG Michaił Pogosjan. Była to reakcja na próbę sprzedaży Egiptowi przez ChRL samolotów FC-1. W tym samym czasie, w kwietniu rozmowy o sprzedaży 32 myśliwców MiG-29 prowadził zastępca dyrektora Rosoboroneksportu Aleksandr Michiejew. Problem w tym, że parametry FC-1 są co prawda znacznie gorsze niż MiG-29, ale jest on o wiele tańszy - niewiele ponad 10 mln USD wobec ok. 35 mln USD. Jest to więc bardzo atrakcyjna oferta dla biedniejszych krajów.

FC-10 napędzany jest silnikami RD-93 produkowanymi przez Moskiewskie MP im. Czernyszewa (Spór o remont silników do MiG-29). 100 silników tego typu Chińczycy zamówili w 2005 za 238 mln USD. Ramowa umowa mówi o możliwości zakupu kolejnych 500 RD-93, w dalszej perspektywie nawet tysiąca zmodernizowanych silników o zwiększonym ciągu. Łącznie kontrakt mógłby być wart aż 3,75 mld USD. Jest więc niezwykle atrakcyjny dla rosyjskiego producenta. Według nieoficjalnych informacji, po interwencji Pogosjana wstrzymano podpisanie kontraktu na dostawę kolejnej, stusilnikowej transzy. Miał być on zawarty w maju.

Według przedstawicieli Rosoboroneksportu, nie ma zakazu reeksportu rosyjskich silników wraz ze sprzedażą samolotów do krajów trzecich. W szczególności ChRL może odsprzedawać silniki swemu ważnemu partnerowi - Pakistanowi. Jeszcze w listopadzie 1997 Rosja wyraziła zgodę na reeksport napędów do Egiptu. ChRL może też sprzedawać samoloty z rosyjskimi silnikami do Nigerii, Bangladeszu, Arabii Saudyjskiej, czy Algierii.

Tymczasem narasta rywalizacja rosyjskich i chińskich producentów samolotów wojskowych. W Indonezji szkolno-treningowy Jak-130 konkuruje z FTC-2000, a w Mjanmie (Birma) MiG-29 z trudem wygrał przetarg z FC-1 i J-10 (Birma kupiła 20 MiGów-29). W Egipcie konkurentem MiG-29 jest nie tylko FC-1, ale i jego pakistańska odmiana - JF-17. Pakistan zgodził się nawet na jego wspólną produkcję i montaż w Egipcie.

Jak dotąd ChRL nie opanowała produkcji silników lotniczych o wymaganej jakości i niezawodności. Stąd uzależnienie od importu z Rosji. W styczniu 2009 Chińczycy kupili 122 silniki AL-31FN napędzające myśliwce J-10. Wartość kontraktu wyniosła pół miliarda dolarów.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.