Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

M855A1 w Afganistanie

11 lipca 2010

Pierwsze partie ekologicznej amunicji 5,56 mm x 45 M855A1 z pociskiem EPR trafiają właśnie do Afganistanu. Nowy nabój ma zastąpić krytykowany od lat M855, wprowadzony jako standardowy w NATO w 1980.

Ekologiczny  nabój pośredni 5,56 mm x 45 M855A1. Na pierwszym planie  pocisk EPR

Program wprowadzania do uzbrojenia armii amerykańskiej nowoczesnej amunicji ekologicznej rozpoczął się w 1996 i od początku trapiły go kłopoty. Zastosowany w pierwszej wersji rdzeń wolframowo-nylonowy okazał się niewiele mniej zabójczy dla środowiska, niż pociski klasyczne. W kolejnym projekcie, oznaczonym jako M855A1 LFS zastosowano rdzeń ze stopu cyny, miedzi i bizmutu. Amunicja spełniała wszystkie postulaty i w połowie 2009 US Army była już przygotowana, aby wprowadzić ją do uzbrojenia. Niestety, testy poligonowe wykazały, że nowy rdzeń praktycznie topił się w wysokich temperaturach podczas strzału. Proces wprowadzania nowej amunicji trzeba było zawiesić prawie na rok.

Najnowszy rdzeń pocisku EPR (Enhanced Performance Round) wykonany jest z wolnego od bizmutu, całkowicie ekologicznego stopu. Trzyczęściowy pocisk składa się ze stalowego rdzenia-penetratora, dolnego rdzenia z ekologicznego stopu i cienkiego miedzianego płaszcza. Charakterystyczną cechą pocisku jest wystawanie penetratora w dużej części ponad płaszcz.

Program  wprowadzenia nowoczesnej, ekologicznej amunicji małokalibrowej  kosztował podatników amerykańskich przez ostatnie 3 lata ponad 32 mln  USD. W trakcie testów M855A1 EPR wystrzelono przeszło milion nabojów /  Zdjęcia: Picatinny Arsenal

Oprócz czynników ekologicznych, pocisk M855A1 EPR charakteryzuje się zwiększoną przebijalnością lekkich osłon i przeszkód terenowych (szyby samochodowe, karoserie, cienkie mury), a także zwiększoną donośnością oraz działaniem obalającym na cele żywe - zwłaszcza w walkach miejskich na dystansach do 50 metrów.

Amunicja pośrednia M855A1 EPR dedykowana jest głównie do karabinków M4 z 368-mm lufą, choć poprawę działania uzyskano również w karabinku M16 z lufą długości 508 mm i karabinku maszynowym M249. Jak stwierdził ppłk. Jeffrey K. Woods - kierownik programu badawczego amunicji M855A1 - jest to najlepszy pocisk kal. 5,56 mm jaki kiedykolwiek został wyprodukowany. Według Woodsa, nowy pocisk daje w niektórych przypadkach lepsze oddziaływanie na cel, niż klasyczny nabój karabinowy 7,62 mm x 51 M80.

Obecnie zakończyła się produkcja partii prototypowo-testowej. Plan zaopatrywania armii amerykańskiej zakłada wyprodukowanie 200 milionów M855A1 EPR w ciągu 12-15 miesięcy. W drugiej kolejności ma się rozpocząć produkcja 5,56 mm w odmianie smugowej, oznaczonej M856 oraz prace nad wprowadzeniem amunicji karabinowej 7,62 mm x 51 M80 EPR i M67 EPR.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2020 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.