Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Nowe możliwości AW101

Marynarka wojenna, Przemysł zbrojeniowy, 13 lipca 2010

Podczas tegorocznej edycji pokazów Fleet Air Arm's Air Day, które odbyły się 10 lipca w bazie RNAS Yeovilton, AgustaWestland i Thales zaprezentowały nową wersję śmigłowca AW101, przeznaczoną do obserwacji i kierowania.

Wizja  śmigłowca AW101 z zabudowanym systemem Cerberus i radarem  Searchwater 2000 w położeniu roboczym

W projekcie wykorzystano system Cerberus, stanowiący wyposażenie 13 śmigłowców Sea King Mk7 ASaC (Airborne Surveillance and Control), eksploatowanych obecnie przez lotnictwo Royal Navy. Głównym elementem Cerberusa jest wieloczynnościowy radiolokator dopplerowski Searchwater 2000, zoptymalizowany do rozróżniania celów powietrznych poruszających się na małej wysokości z dużą prędkością oraz wykrywania i śledzenia wielu celów na lądzie i morzu (także poza linią horyzontu) poruszających się z małą prędkością w warunkach silnych zakłóceń biernych, spowodowanych echem radiolokacyjnym odbitym od powierzchni morza. Może on pracować także jako wskaźnik celów ruchomych, radar nawigacyjny z możliwością tworzenia mapy terenu, radar pogodowy lub radiolatarnia kierunkowa. Według producenta, Searchwater 2000 jest zdolny do jednoczesnego śledzenia 400 celów.

Innymi elementami systemu Cerberus są m.in. łącze do przesyłania zakodowanych danych JTIDS Link 16, pozwalające na szybką wymianę informacji z własnymi jednostkami w czasie zbliżonym do rzeczywistego, układ identyfikacji swój-obcy oraz bezwładnościowy układ nawigacyjny oparty na żyroskopach laserowych z wbudowanym odbiornikiem GPS. Obydwaj operatorzy radiolokatora mają do dyspozycji 20-calowe, kolorowe, płaskie monitory o wysokiej rozdzielczości i interaktywne ekrany dotykowe. Do wysłania wiadomości do jednostek bojowych wystarczy naciśnięcie kilku klawiszy, zaś w przypadku zmiany rozkazu łatwiej jest po prostu anulować poprzednie polecenie. Śmigłowce wyposażone są także w radiostacje do łączności kodowanej HaveQuick II, urządzenie identyfikacji swój-obcy Hazeltine AN/APX-113(V) oraz rejestrator wideo.

Przekrój  kadłuba AW101. Za kabiną załogi widoczne są konsole operatorów  radaru. Urządzenie w pozycji złożonej znajduje się w tylnej części  ładowni / Rysunki: AgustaWestland

Od kilku lat Royal Navy poszukuje następców Sea Kingów Mk7 ASaC. Nowe statki powietrzne mają operować z pokładu lotniskowca Queen Elizabeth. Jedną z propozycji jest właśnie AW101, z zabudowanym systemem Cerberus. Radar Searchwater 2000 byłby zamontowany na palecie w tylnej części ładowni, a jego antena byłaby wysuwana przez tylną rampę, po jej uprzednim otwarciu. W przypadku nieużywania radaru, byłby on umieszczony w kadłubie w pozycji złożonej. Konsole operatorów radaru byłyby umieszczone w przedniej części ładowni. Wyposażenie takie mogłoby być zamontowane w każdym egzemplarzu AW101.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.