Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Global Observer oblatany

Lotnictwo wojskowe, Przemysł zbrojeniowy, Strategia i polityka, 16 sierpnia 2010

5 sierpnia w bazie Edwards został oblatany bezpilotowiec AeroVironment Global Observer. Zasilany paliwem wodorowym ma być zdolny do trwających tydzień lotów w stratosferze.

Pierwszy lot Global Observera trwał tylko godzinę, a jego silniki były zasilane z akumulatorów. Pierwszy prototyp GO-1 ma być jednak zdolny do trwających 7 dni lotów na wysokości 20 km. W tych lotach paliwem będzie ciekły wodór. O nowym bezpilotowcu poinformował w najnowszym wydaniu tygodnik AW&ST.

Program rozwoju Global Observera (GO) jest realizowany przez znane z budowy małych bsl prywatne przedsiębiorstwo AeroVironment na zlecenie kilku rządowych agencji i Special Operation Command. GO ma uzupełniać satelity rozpoznawcze. Z wysokości 20 km może obserwować powierzchnię ziemi w promieniu kilkuset kilometrów.

AeroVironment, po serii eksperymentów z ogniwami słonecznymi (w ramach realizowanego z NASA programu Erast powstał Pathfinder, Pathfinder Plus i Helios), zdecydował się na zastosowanie paliwa wodorowego jako najbardziej odpowiedniego dla bezpilotowców o dużej długotrwałości i wysokości lotów. Ogniwa słoneczne uznano za wymagające jeszcze wielu lat rozwoju, by móc zasilać latające po kilka dni bezpilotowce, szczególnie nad obszarami, gdzie nasłonecznienie jest niewielkie. Ich niewielka moc ogranicza możliwości wyposażenia pokładowego.

Pierwotny projekt GO powstał w 2004. Bsl zaplanowano w układzie klasycznego górnopłata. Wymagania przewidywały pułap na poziomie 16,5-19,5 km, a ładunek użyteczny miał wynosić 170 kg. Największym wyzwaniem okazało się zaprojektowanie lekkiego zbiornika na ciekły wodór. AeroVironment udało się rozwiązać ten problem.

Wodór zasila silnik z zamkniętą komorą spalania, który napędza generator elektryczny o mocy 60 kW. Ten zaś zasila cztery silniki ze śmigłami, urządzenia pokładowe (2,8 kW) i ładuje akumulatory. W stratosferze tlenu jest kilkadziesiąt razy mniej niż na poziomie morza, co wymaga zastosowania sprężarki o specjalnej konstrukcji. AeroVironment nie ujawnia szczegółów swej nowatorskiej konstrukcji.

Demonstrator technologii napędu powstał w 2005. 8-silnikowy GO-0 miał rozpiętość ok. 15 m, a jego masa wynosiła 80 kg. Był zasilany ogniwami paliwowymi o mocy 2 kW i latał na stosunkowo niewielkiej wysokości z prędkością do 40 km/h. Próby prowadzone w US Army Yuma Proving Grounds wypadły pomyślnie, a napęd dopracowano, by nadawał się do zasilania docelowego bsl.

GO-1 ma rozpiętość 52,5 m, a jego masa wynosi poniżej 4,5 t. Płatowiec zbudowano z kompozytów, korzystając z doświadczeń uzyskanych wcześniej przez AeroVironment (rozwój GO - patrz ilustracja).

W ramach tej fazy programu - JCDT (Joint Concept Technology Demonstration) powstają 3 prototypy GO. W pierwszych lotach silniki mają być zasilanie energią pochodzącą z akumulatorów. Te loty posłużą zbadaniu zachowania bsl i ocenie jego charakterystyk. Dopiero drugi prototyp posłuży do testów bezpilotowca z wyposażeniem - będzie przenosił przekaźniki telekomunikacyjne i systemy obserwacyjne. Trzeci prototyp jest traktowany jako rezerwowy.

Jeśli etap JCDT zakończy się powodzeniem, AeroVironment uruchomi produkcję seryjną docelowej wersji Global Observera - GO-2. W pierwszej fazie, w 2011 ma powstawać 5 bsl rocznie, późniejsza produkcja będzie zależna od rzeczywistego zapotrzebowania. GO-2 ma mieć rozpiętość 75 m, a jego ładunek użyteczny będzie wynosić 450 kg.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.