Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

B-1B z 24 JASSM

Lotnictwo wojskowe, Przemysł zbrojeniowy, Strategia i polityka, 12 września 2010

Bombowiec B-1B odbył lot z 24 pociskami samosterującymi JASSM. Nie wystrzelono żadnego z pocisków.

7 września amerykański bombowiec o zmiennej geometrii skrzydeł wykonał lot z maksymalnym ładunkiem 24 pocisków AGM-158 Joint Air-to-Surface Stand-off Missiles (JASSM). Samolot wystartował z Dyess Air Force Base i poleciał nad Zatokę Meksykańską. Trwający 5 godzin lot miał na celu zweryfikowanie umiejętności obsług naziemnych (zdjęcie z przygotowań do lotu: US Air Force / Airman 1st Class Brittney Smolinski) i załóg B-1B w przygotowaniu misji z pełnym ładunkiem JASSM. Nie wystrzelono żadnego z pocisków, a system testowano jedynie w powietrzu.

Senior Master Sgt. Jeff Rud z 7th Maintenance Group powiedział, że zadanie zostało wykonane z powodzeniem. Udowodniono w ten sposób, że B-1B jest bombowcem o największych możliwościach przenoszenia JASSM. Bombowiec stealth B-2 może przenosić ich 16, zaś stary B-52 zaledwie 12. 24 JASSM ważą ponad 24 tony, ale B-1B może startować z takim ładunkiem bez problemu nawet przy pełnym zatankowaniu paliwa (ponad 80 ton). Test z 7 września udowodnił, że 2 B-1B mogą w jednej misji zaatakować z użyciem JASSM aż 48 różnych celów.

AGM-158 JASSM to pocisk samosterujący napędzany silnikiem Teledyne CAE J402, wyposażony w rozkładane w locie małe skrzydła. Naprowadzany jest na cel z wykorzystaniem systemu inercyjno-satelitarnego, a w końcowej fazie wykorzystuje głowicę termowizyjną. Trafia w cel z dokładnością do 2,5 m. Może atakować cele stacjonarne i mobilne. Głowica bojowa o dużej przebijalności WDU-42/B zawiera 450 kg ładunku wybuchowego.

W podstawowym wariancie JASSM ma zasięg 360 km, ale z bardziej ekonomicznym silnikiem Williams International F-107-WR-105 może przelecieć do 980 km (JASSM-ER). Pentagon planuje zakupić w sumie aż 4900 pocisków tego typu w różnych odmianach. JASSM przyjęto do służby w 2009, po wielu latach prób odbywających się z dużymi problemami technicznymi.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.