Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Kontrakt stulecia w kongresie

Przemysł zbrojeniowy, Strategia i polityka, 21 października 2010

Do Kongresu USA trafiły wczoraj dokumenty, konieczne do uzyskania zgody na eksport uzbrojenia do Arabii Saudyjskiej o rekordowej wartości 60 mld USD.

Największym beneficjantem kontraktu będzie Boeing, producent F-15 (na zdjęciu samolot lotnictwa GN) i śmigłowców AH-64 oraz AH-6 / Zdjęcie: ANG

Zgoda kongresu jest wymogiem przepisów eksportowych, ale jednocześnie, jest podstawą do oficjalnego przedstawienia oferty w ramach Foreign Military Sales. Oznacza to, że awizowany kontrakt nie musi zostać zawarty. Z reguły jednak kontrakt jest podpisywany, jednak często w o wiele mniejszym wymiarze.

Przypomnijmy, że Amerykanie proponują sprzedaż 84 myśliwców wielozadaniowych F-15, remont ok. 70 samolotów tego typu, wykorzystywanych już przez Rijad, a także sprzedaż śmigłowców, w tym 70 uderzeniowych AH-64, 72 transportowych UH-60 Black Hawk, 36 rozpoznawczych AH-6i oraz 12 maszyn szkolnych.

Wartość całego pakiety, wraz z amunicją, częsciami zamiennymi i szkoleniem, może osiągnąć ok. 60 mld USD (zobacz również: 84 F-15 dla Arabii Saudyjskiej?).

Negocjowany kontrakt został ciepło przyjęty przez przedstawicieli amerykańskiego przemysłu zbrojeniowego. Fred Downey wiceprezes stowarzyszenia przemysłu lotniczego AIA, powiedział, że choć ewentualna sprzedaż nie zapewni bytu sektora, może uratować wiele przedsiębiorstw, szczególnie mniejszych, przed bankructwem. Zamówienia i płatności będą bowiem rozłożone na najbliższe 15-20 lat. W grę wchodzi również dostarczanie części zamiennych i pakietów modernizacyjnych, co znacznie wydłuży ten okres.

Downey zwrócił uwagę na znaczne zmniejszenie zamówień wewnętrznych, odnośnie załogowych statków powietrznych. Obecnie trwa bowiem produkcja tylko jednego typu samolotu wielozadaniowego (F/A-18), a najbliższe dekady zmonopolizuje wyłącznie F-35 Lockheed Martina. Brak nowych typów maszyn i ich różnorodności, dotyczy również innych segmentów lotnictwa wojskowego, łącznie ze śmigłowcami.

O wiele szersza jest natomiast lista największych, skasowanych niedawno programów. Należą do niej transportowe C-17, myśliwiec F-22, śmigłowce prezydenckie oraz SAR, a także nowe bombowce.

W związku z tym - według Downey`a - jedyną szansę na utrzymanie wykwalifikowanych pracowników oraz specjalistycznego oprzyrządowania wielu zakładów przemysłowych, są kontrakty eksportowe, w tym potencjalnie największy, saudyjski. Dotyczy to nie tyle dużych koncernów, producentów finalnych, ale przede wszystkim zakładów kooperujących, których los zależny jest często od jednego zamawiającego.

Senator Christopher Bond zwrócił uwagę, że negocjowana umowa mogłaby zapewnić na wiele lat utrzymanie tysiąca miejsc pracy w zakładach Boeinga w St. Louis, a także 13 tys. posad u poddostawców, tylko w stanie Missouri.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra