Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Pożar Dreamlinera

Lotnictwo cywilne, Strategia i polityka, 10 listopada 2010

Drugi prototyp Boeinga 787 musiał lądować awaryjnie z powodu pożaru instalacji elektrycznej. 42 osobom znajdujących się na pokładzie nic się nie stało.

Pożar, który pojawił się w przedziale elektrycznym samolotu ZA002, spowodował wyłączenie głównych wyświetlaczy parametrów lotu i sterowania ciągiem. Dym wydobywający się z głębi kabiny został zauważony w szóstej godzinie lotu. Samolot znajdował się wówczas w rejonie Laredo w Teksasie. Po automatycznym wyłączeniu głównych źródeł zasilania, pilot musiał uruchomić zapasowy generator napędzany powietrzem opływającym samolot (RAT, Ram Air Turbine). Załodze udało się wylądować na lotnisku w Laredo po 6 h 5 min. lotu (zdjęcie: The Laredo Morning Times, Ricardo Santos). Pasażerowie, z których większość stanowili technicy Boeinga, opuścili kabinę z użyciem nadmuchiwanych ramp awaryjnych.

Samolot ZA002 wystartował z lotniska w Yuma w Arizonie o 6:30 czasu lokalnego. W locie miał zostać przetestowany system wypełniania azotem zbiorników paliwa w warunkach wysokiej temperatury. Pierwotnie Dreamliner miał polecieć w rejon Harlingen w Teksasie, ale warunki w Laredo okazały się lepsze dla przeprowadzenia próby.

Wygląd pasażerów feralnego Dreamlinera zaskoczył obsługę lotniska. Technicy, którzy ją realizowali musieli bowiem być ubrani w grube swetry, bo test wymagał maksymalnie wydajnej pracy klimatyzacji. W kabinie pasażerskiej było więc bardzo chłodno.

Awaria może okazać się bardzo istotna dla przyszłości Dreamlinera. Boeing 787 wykorzystuje bowiem w znacznie większym stopniu systemy elektryczne do sterowania niż samoloty obecnej generacji, zastępując systemy hydrauliczne i pneumatyczne (co ma przyczynić się do zmniejszenia zapotrzebowania na energię). Eksperci oceniają, że przyczyna pożaru powinna zostać dość szybko znaleziona, ale usunięcie ewentualnego błędu konstrukcyjnego może być czasochłonne.

ZA002 jest jednym 6 latających prototypów Boeinga 787. Jednym z 4 napędzanych silnikami Rolls-Royce Trent 1000. Pozostałe 2 są wyposażone w silniki General Electric GEnx. ZA002 wylatał dotąd 558 h 25 min. w 179 lotach. Boeing rozpoczął program budowy Dreamlinera w kwietniu 2004. Pierwszy seryjny samolot miał zostać dostarczony odbiorcy (japońskie ANA) w maju 2008. Prototyp miał zostać oblatany we wrześniu 2007 (Boeing 787 opóźniony o 6 miesięcy, 2007-10-11), ale do oblotu doszło dopiero 15 grudnia 2009. W wyniku kolejnych opóźnień, plany przewidują dostarczenie pierwszego samolotu w połowie lutego 2011 (Znowu opóźnienia Boeinga 787, 2010-11-06). Nie wiadomo, czy wczorajszy incydent wpłynie na kolejne opóźnienie programu.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.