Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Amerykanie oferują Marokańczykom 24 F-16C/D

Lotnictwo wojskowe, Strategia i polityka, Przemysł zbrojeniowy, 21 grudnia 2007

Amerykańska Defense Security Cooperation Agency poinformowała Kongres o możliwej sprzedaży do Maroka 24 samolotów wielozadaniowych F-16C/D Block50/52 za 2,4 mld USD. Notyfikacja jest niezbędna do złożenia przez Amerykanów szczegółowej, oficjalnej oferty.

Maroko posiada po dwie eskadry amerykańskich F-5 i nieco młodszych francuskich Mirage F1. Jednak od kiedy sąsiednia Algieria zdecydowała się na zakup łącznie 66 rosyjskich wielozadaniowych MiG-29SMT i 30 Su-30MK, te wiekowe już samoloty przestają gwarantować względną równowagę sił. Dlatego Rabat przyspieszył proces pozyskania nowych samolotów wielozadaniowych.

O kontrakt walczy Lockheed Martin z F-16C/D Block50/52 (a więc w wariancie zakupionym przez Polskę) oraz Dassault Aviation z Rafale, co jest o tyle zrozumiałe, że wojska lotnicze Maroka przez dekady zaopatrywały się niemal wyłącznie w sprzęt amerykański i francuski.

Francuzi po pierwszych niepowodzeniach (zobacz: Dassault zarzuca DGA utratę kontraktu z Maroko) przedstawili Marokańczykom ofertę sprzedaży 24 samolotów Rafale z pełnym pakietem uzbrojenia (w tym pociski MICA i kierowane laserowo bomby AASM) za 2,2 mld Euro, czyli 3,2 mld USD. Ujawniona propozycja amerykańska jest nieco inna. Jej wartość wynosi 2,4 mld USD, jednak bez uzbrojenia.

Samoloty mogą zostać wyposażone w silniki F100-PW-229 lub F110-GE-129 Increased Performance Engines (IPE) (plus 5 zapasowych silników) oraz stacje radiolokacyjne APG-68(V)9 (plus 4 zapasowe).

W pakiecie mieszczą się systemy walki radioelektronicznej i samoobrony, w tym AN/ALE-47 CMDS, AN/ALR-56M RWR (po 30 egz.), AN/ALQ-211 lub -187 albo -178 (28 egz.); szyny uzbrojenia, w tym dla pocisków AIM-9, AIM-120, oraz pocisków powietrze-ziemia i bomb; 6 wyświetlaczy nahełmowych Joint Helmet Mounted Cueing Systems, systemy wymiany informacji oparte o standard Link-16, 4 systemy GPS i nawigacji bezwładnościowej, 4 radiostacje AN/ARC-238 SINCGAR, 4 systemy identyfikacji swój-obcy AN/APX-113.

Amerykanie proponują również 12 podwieszanych zasobników wskazywania celów AN/AAQ-33 Sniper lub AN/AAQ-28 Litening, 5 zasobników rozpoznania TARS lub DB-110.

Dopełnieniem tej listy jest pakiet części zamiennych, serwisu, wyposażenia naziemnego i szkolenia.

Razem z F-16 Amerykanie chcą sprzedać 24 turbośmigłowe samoloty szkolne T-6B Texan do szkolenia zaawansowanego dla zastąpienia odrzutowych T-37, wyprodukowanych w latach 1960. Wartość tej propozycji to 200 mln USD.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2020 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.