US Navy zamówiło u Northrop Grumman Ship Systems Inc. 9. okręt amfibijny typu San Antonio (LPD-17): Somerset (LPD-25). Łączna wartość kontraktu to ponad 1,2 mld USD, największa dotąd suma za amerykański seryjny okręt z klasycznym napędem.
Okręty typu LPD-17 zastąpią jednostki kilku typów: Austin (LPD-4), Anchorage (LSD-36), Newport (LST-1179) i Charleston (LKA-113). Z 41 starych okrętów większość została już wycofana lub sprzedana innym państwom. Jednostek typu San Antonio ma być 12, choć z powodów ograniczeń finansowych rozważane jest zaprzestanie produkcji na Somersecie.
LPD-17 są większe (wyporność 25 tys. t, długość 208 m) niż jakikolwiek starszy okręt. Zostały zbudowane w technologii stealth. Standardowo mogą przewozić 699 żołnierzy batalionu Marines z pełnym wyposażeniem, w tym 14 Expeditionary Fighting Vehicle, czyli uzbrojonych amfibii-transporterów dla 17 żołnierzy, zdolnych do samodzielnego pokonania 120 km na wodzie, z maksymalną prędkością do 43 km/h.
Pokład lotniczy pozwala na jednoczesne operowanie dwoma MV-22 Osprey (łącznie na okręcie może stacjonować 5 tych samolotów hybrydowych) lub czterema śmigłowcami CH-46 Sea King. Do przewozu żołnierzy i zaopatrzenia można również wykorzystać dwa poduszkowce i jeden kuter desantowy. Załogę stanowi 361 oficerów i marynarzy. Cztery diesle z sekwencyjnym turbodoładowaniem Colt-Pielstick zapewniają maksymalną prędkość do 22 w. Uzbrojenie to dwa zestawy artyleryjskie bliskiego zasięgu Bushmaster II kalibru 30 mm i dwie (na dziobie i rufie) wyrzutnie pocisków przeciwlotniczych/przeciwrakietowych RAM.
Zawarty 21 grudnia kontrakt między US Navy a Northrop Grumman Ship Systems Inc. O wartości 1003 mln USD dopełnia kontrakt ramowy z listopada 2006 o wartości 200 mln USD. Daje to łącznie 1,2 mld USD, czyli największą jak dotąd sumę wydana przez US Navy na okręt z klasycznym napędem.
Prace wykona stocznia w Nowym Orleanie (85%) i w Pascagoula (15%). Prace zakończą się w listopadzie 2011.