Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Ukraina uruchamia modernizację Mi-24

Lotnictwo wojskowe, 19 września 2007

18 września podczas wizyty w zakładach remontowych Konotopskij aviaremontny'j zavod Aviakon w Konotopie ukraiński minister obrony Anatolij Grycenko oficjalnie poinformował, iż w 2008 zarezerwowano 22 mln Hrywien (4,4 mln USD) na przygotowanie prototypu zmodernizowanego śmigłowca Mi-24. Ma on być zbudowany w Konotopie do końca 2008 i w 2009 przejść próby państwowe. Od 2010 zmodernizowanych ma być ponad 50 śmigłowców Mi-24, co ma stanowić wystarczającą liczbę dla zaspokojenia potrzeb ukraińskich sił zbrojnych.

Nadwyżka Mi-24 ma być sprzedana. Obecnie lotnictwo wojsk lądowych Ukrainy ma 139 Mi-24 różnych wariatów, z czego 6 - wraz z 8 Mi-8MTW - od 3 lat intensywnie eksploatowanych jest w ramach wsparcia misji ONZ w Liberii / Zdjęcie: MO Ukrainy

Aviakon odpowiada za remonty i ograniczone modernizacje wielu typów śmigłowców z dawnego ZSRR. Remontował Mi-24 dla Ukrainy, Macedonii (następnie zmodernizowane przez Elbit Systems), Chorwacji oraz Sri Lanki. Przygotował także śmigłowce PZL Mi-2 dla marynarki wojennej Meksyku.

Minister Grycenko stwierdził, iż program ma fundamentalne znaczenie dla ukraińskich sił zbrojnych i dla gospodarki narodowej. W istocie będzie to nowy śmigłowiec o całkiem nowych możliwościach bojowych.

Zmodernizowane ukraińskie Mi-24 mają spełniać wymagania ICAO (oraz najpewniej NATO, choć to nie jest deklarowane otwartym tekstem), otrzymają nową awionikę i środki radionawigacyjne zgodne ze współczesnymi standardami (z dokładną hybrydową platformą bezwładnościową). Mają być gotowe do działania w dzień i w nocy oraz w trudnych warunkach atmosferycznych. Śmigłowce otrzymają też nowy system planowania misji.

System uzbrojenia ma być istotnie zmodernizowany poprzez zabudowę najnowszego systemu Barier-W z laserowo naprowadzanymi ppk R-2W, opracowanego przez biuro Łucz z Kijowa. Barier-W (śmigłowcowy) został pokazany po raz pierwszy na targach IDEX 2007 w Zjednoczonych Emiratach Arabskich, a premiera jego wersji przeznaczonej do zabudowy na transporterach opancerzonych miała miejsce na targach IDEX 2003.

Pocisk R-2W o zasięgu +7,5 km jest odpalany z kontenera o długości 182,5 cm. Zespół pocisk + kontener waży 44 kg. Łucz deklaruje, iż tandemowa głowica ppk R-2W ma zdolność przebicia 800 mm RHA pancerza chronionego pancerzem reaktywnym. Prawdopodobieństwo trafienia pierwszym pociskiem wynosić ma 70-85%.

Barier-W współpracuje z głowicą elektrooptyczną dostarczoną przez Sagem Defense Securite. Warto przypomnieć, iż Sagem od wielu lat umacnia swoją pozycję w dawnym ZSRR także w obszarze modernizacji Mi-24. Ostatnio Sagem utworzył z rosyjskim potentatem optoelektronicznym UOMZ spółkę, która być może będzie miała swój udział także w projekcie na Ukrainie. Sagem z całą pewnością dostarcza także inne elementy awioniki i systemów pokładowych, przygotowane wcześniej dla Mi-24 i oferowane w wielu krajach, w tym w swoim czasie w Polsce. Sagem zmodernizował flotę 12 Mi24W/P i 12 Mi-17 wspierających siły specjalne Uzbekistanu.

Ukraińskie zmodernizowane śmigłowce Mi-24 mają być wyposażone w nowe zespoły napędowe (prawdopodobnie WK-2500) produkcji zakładów Motor Sicz w Zaporożu, co ma zwiększyć pułap maksymalny osiągany przez Mi-24 z 6 do 8 tysięcy metrów.

Zmodernizowany ma być także system samoobrony, a jego głównym elementem ma być znany obecnie ze śmigłowca PZL W-3PL Sokół w standardzie Głuszec promiennik podczerwieni KT-01AV Adros produkowany przez kijowską spółkę Adron. Z kolei kijowski Arsenal ma uczestniczyć w modernizacji systemu kierowania ogniem, w tym dostarczać nahełmowy system wskazywania celów.

Minister Grycenko zapowiedział, iż w ramach wsparcia dla od dawna niedoinwestowanego, pozostawionego samemu sobie przemysłu obronnego Ukrainy rząd przeznaczyć ma w 2008 do 4 miliardów Hrywien (800 mln USD) na prace badawczo-rozwojowe i zakupy nowych systemów dla sił zbrojnych Ukrainy. Minister podkreślił, iż już dziś Ukraina dysponuje wieloma unikalnymi technologiami, a nowe są w trakcie badań, zaś technologie z przemysłu obronnego będą migrować do całej gospodarki państwa zwiększając jej możliwości na rynkach międzynarodowych. Ukraina w najbliższym czasie zamierza zainwestować w rozwój wielozadaniowego systemu rakietowego, nowych korwet (pierwsza ma być w 2011, kolejne po jednej rocznie) oraz w modernizacje Mi-24, Su-25 oraz MiGów-29.

Minister kategorycznie zaprzeczył, jakoby Ukraina prowadziła poufne rozmowy w sprawie zakupu samolotów Lockheed Martin F-16.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2020 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.