Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Umowa o myśliwcu 5. generacji

Lotnictwo wojskowe, Przemysł zbrojeniowy, 21 grudnia 2010

Pierwszą umowę o rozwoju myśliwca 5. generacji PMF oba kraje podpisały w 2007. W grudniu następnego roku porozumienie o współpracy w tej kwestii zawarły indyjska wytwórnia lotnicza HAL i rosyjska korporacja OAK.

</span>Nowy  samolot będzie oparty o rozwijanego w Rosji PAK FA (T-50). Indie  zamierzają jednak dostosować go do swoich potrzeb i zapewnić sobie  możliwość uruchomienia produkcji w kraju / Zdjęcie: AWPK Suchoj

W czasie dwudniowej wizyty w New Delhi prezydenta Dmitrija Miedwiedjewa, delegacje obu krajów podpisały 30 umów, w tym o wybudowaniu przez Rosjan dwóch nowych siłowni w elektrowni atomowej w Tamil Nadu i wspólnym użytkowaniu systemu nawigacji satelitarnej GLONASS. Celem porozumień było zwiększenie wzajemnej wymiany handlowej w 2015 do 20 mld USD.

Podpisano też kontrakt o wstępnych pracach projektowych myśliwca 5. generacji Perspective Multi-role Fighter (PMF) na bazie technologii FGFA (Fifth Generation Fighter Aircraft), opartego o rozwijany w Rosji PAK FA T-50 (zobacz: Tysiąc PAK FA?). Prace będą kierowane przez Hindustan Aeronautics Limited (HAL) oraz biuro projektowe Suchoja i Rosoboronexport. Ta faza ma kosztować równowartość 295 mln USD i potrwać 18 miesięcy. Ponad jedna czwarta systemów ma pochodzić od producentów indyjskich. HAL dostarczy m.in. komputer pokładowy myśliwca, system nawigacyjny, większość wyświetlaczy kabinowych i systemy samoobrony. Prototyp PMF ma zostać oblatany za 5 lat. Testy prototypów mają objąć ponad 2 tysiące godzin lotów.

Przedstawiciele władz Indii potwierdzili dzisiaj, że ich wojska lotnicze zainteresowane są nawet 300 samolotami, z których pierwsze - w wersji jednomiejscowej - mają trafić do odbiorcy w latach 2017-2018. Dostawy dwumiejscowych samolotów uderzeniowych powinny rozpocząć się 2 lata później. Potwierdza to wcześniejsze informacje i przybliża możliwość zrealizowania największego przedsięwzięcia zbrojeniowego w historii Indii. Cały program pozyskania myśliwca nowej generacji może teoretycznie przekroczyć wartość nawet 30 mld USD. Seryjne samoloty mają kosztować po blisko 100 mln USD.

Przebywający w New Delhi szef OAK poinformował, że drugi prototyp T-50 zostanie oblatany na początku 2011. Obecnie trwają testy jego systemów pokładowych. Wcześniej zapowiadano, że samolot wzniesie się w powietrze jeszcze w 2010. Pierwszy prototyp wykonał dotąd 40 lotów.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2021 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.