Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Remonty śmigłowców afgańskich

Lotnictwo wojskowe, Strategia i polityka, 28 grudnia 2010

26 grudnia z Kabulu odleciał ukraiński An-124, z dwoma śmigłowcami Mi-17 i jednym, szturmowym Mi-35. To pierwsze maszyny, przeznaczone do generalnego remontu.

</span></span>Załadunek śmigłowców na pokład Antonowa / Zdjęcie: USAF

Według dostępnych danych, afgańskie wojska lotnicze wykorzystują operacyjnie 9 szturmowych Mi-35 oraz 35 wielozadaniowych śmigłowców rodziny Mi-17. Do 2015, dzięki amerykańskim funduszom powinno do nich dołączyć kolejnych 58 Mi-17W-5, z których 21 ma zostać zakupionych w najbliższych miesiącach - pośrednio lub bezpośrednio - w Rosji (Samodzielna, rosyjska oferta, 2010-11-17).

26 grudnia z lotniska w Kabulu odleciał An-124 w dwoma Mi-17 i jednym Mi-35. Śmigłowce w ciągu pół roku przejdą remont kapitalny i powrócą do służby w afgańskich siłach rządowych. W ten sposób rozpoczął się proces remontowania statków powietrznych wojsk lotniczych tego kraju - w Afganistanie możliwym jest przeprowadzanie jedynie prostych napraw i serwisowanie.

Prawdopodobnie remontowi zostaną poddane Mi-17, zakupione przez USA na rynku wtórnym w ostatnich latach i zaliczane do wykorzystywanych operacyjnie - wiadomo np., że część z wysłanych dwa dni temu śmigłowców została uziemiona zaledwie 15 miesięcy temu.

W odniesieniu do Mi-35 niewykluczone jest jednak, że Amerykanie zdecydowali się na odmłodzenie zdatnych do tego maszyn, przekazanych Afganistanowi jeszcze za czasów ZSRS. Należy pamiętać, że Moskwa wysłała zależnym od siebie władzom w Kabulu łącznie 115 szturmowych Mi-35, z których niewielka część zachowała do 2001 zdolność do działań - dzięki rosyjskim częściom zamiennym i wsparciu remontowym - w oddziałach Sojuszu Północnego.

W 2009 wojska lotnicze Afganistanu przejęły pierwsze 6 maszyn szturmowych, które zostały zakupione przez Amerykanów w Czechach. Przed przekazaniem, zostały one wyremontowane za naszą południową granicą. Czesi nadzorowali również szkolenie afgańskich pilotów (inni trenowali w Indiach). Według oficjalnych danych, w służbie pozostaje obecnie 9 Mi-35.

Przedstawiciele USAF nie poinformowali, gdzie będą realizowane prace remontowe. Naturalnym byłoby zlecenie ich przedsiębiorstwom rosyjskim. Możliwym jest jednak również wybór krajów byłego bloku wschodniego (Czechy, Ukraina).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.