Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Spadek izraelskiego eksportu

Przemysł zbrojeniowy, 15 lutego 2011

Według dzisiejszego izraelskiego dziennika gospodarczego The Marker, eksport wyposażenia wojskowego w 2010 był niższy niż w roku poprzednim. W kolejnych latach też będzie spadał.

Najbardziej znanym produktem eksportowym Izraela są bezzałogowe statki powietrzne, w tym przeznaczone dla PKW Afganistan Aerostary / Zdjęcie: Aerostar

Większość izraelskiego eksportu wyposażenia wojskowego związany jest z offsetem za bezpłatne amerykańskie dostawy uzbrojenia dla Izraela. Co roku wartość wojskowej pomocy finansowej wynosi ok. 3 mld USD. Większa część tej kwoty przekazywana jest w postaci dostaw sprzętu wojskowego, co związane jest z transakcjami kompensacyjnymi, otwierającymi Izraelowi ogromny, amerykański rynek wojskowy.

Wśród pozostałych największych odbiorców należy wymienić kraje UE (w odniesieniu do Polski wystarczy przypomnieć ppk Spike czy bsl-e) i Indie. Transakcje z Chinami zostały ograniczone na skutek sprzeciwu USA. Tradycyjnie silne więzy łączą przedsiębiorstwa izraelskie z RPA i krajami Ameryki Południowej, choć wartość zawieranych tam kontraktów jest stosunkowo niewielka.

Izrael, korzystając przez lata z darmowego transferu technologii zza Atlantyku, oferuje obecnie całą gamę nowoczesnego wyposażenia, od amunicji i broni strzeleckiej, przez lotnicze systemy pokładowe, pancerze i systemy samoobrony, po sztandarowy produkt eksportowy, bsl-e różnych typów.

W ciągu ostatnich lat eksport specjalny szybko wzrastał. W 2007 jego wartość wyniosła 5,6 mld USD, rok później 6,3 mld, by w 2009 osiągnąć 6,75 mld. Dzięki temu Izrael jest jednym z największych eksporterów wyposażenia wojskowego na świecie.

Według izraelskiego dziennika gospodarczego The Marker, powołującego się na źródła w resorcie obrony, ubiegłoroczna wartość eksportu będzie o kilka punktów procentowych mniejsza, choć na razie brakuje jeszcze wszystkich, szczegółowych danych.

Co więcej, w kolejnych latach tendencja ta powinna się utrzymać. Spowodowane jest to redukcją wydatków militarnych w USA i krajach UE, ale również rosnącą konkurencją w krajach azjatyckich.

W poszukiwaniu nowych rynków zbytu, Tel Awiw zamierza zintensyfikować sprzedaż w krajach do tej pory pozostających poza głównym nurtem zainteresowania, w tym w Europie wschodniej, Rosji, pewnych regionach Azji oraz w Afryce.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.