Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

24 używane F-16A dla Indonezji

Lotnictwo wojskowe, Przemysł zbrojeniowy, Strategia i polityka, 20 lutego 2011

Indonezja zrezygnowała z zakupu 6 nowych myśliwców F-16C/D Block 50/52. W zamian USA oferują bezpłatne dostarczenie 24 używanych F-16A/B. Indonezja miałaby zapłacić za ich remont i modernizację.

Indonezja kupiła 12 F-16A/B Block 15OCU w 1986. Zostały one dostarczone w latach 1989 i 1990. Kolejne zamówienie, z marca 1996, na 9 F-16 przeznaczonych pierwotnie dla Pakistanu (objętego w tym czasie embargiem USA, samoloty te były oferowane także Polsce) i 60 nowych F-16 zostało anulowane. W 1999 Indonezja została objęta embargiem USA, co spowodowało problemy z eksploatacją już kupionych F-16. By wzmocnić wojska lotnicze, w sierpniu 1997 Indonezja zamówiła 12 Su-30K (w 2003 dostarczono 2 Su-27 i 2 Su-30).

Embargo USA zostało anulowane w listopadzie 2005. W 2008 Waszyngton zaoferował sprzedaż 6 nowych F-16C/D Block 50/52. Miały być one dostarczone do 2014. Indonezja ostatecznie zrezygnowała z tej oferty, jako zbyt drogiej. W zamian USA zaoferowały Indonezji 24 używane myśliwce F-16A/B Block 32, wycofane z USAF. Samoloty miałyby być przekazane bezpłatnie, ale wyremontowane i zmodernizowane do współczesnego standardu na koszt odbiorcy. Mają stanowić wyposażenie dwóch eskadr.

W styczniu 2011 rząd indonezyjski ogłosił zamiar zmodernizowania 10 posiadanych jeszcze F-16A/B. Według ówczesnych informacji mediów, tylko 7 z nich nadawało się do lotu. Koszt remontu i modernizacji szacowano na 150 mln USD.

Indonezja zaplanowała przeznaczenie na zakupy i remonty samolotów i śmigłowców wojsk lotniczych i lądowych w ciągu najbliższych 5 lat ok. 150 bln rupii (ok. 16,8 mld USD). 2/3 tej kwoty mają pochodzić bezpośrednio z budżetu państwa. Kosztu ewentualnego remontu i modernizacji 24 starych F-16 nie podano. Nieoficjalnie mówi się, że będzie on zbliżony do ceny zakupu 6 nowych samolotów tego typu, czyli mniej niż miliard dolarów.

Przeciw transakcji proponowanej przez USA protestują deputowani opozycji. Twierdzą, że będzie ona niekorzystna dla gospodarki Indonezji. Domagają się zakupu nowych samolotów w przetargu z zapewnieniem offsetu dla przemysłu lotniczego i zbrojeniowego.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.