Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Pół wieku Talona

Lotnictwo wojskowe, 22 marca 2011

W marcu mija 50 lat od wejścia do służby nadźwiękowych odrzutowców szkolnych T-38 Talon. Zakłady Northropa wyprodukowały ich 1187 egz., wykorzystywanych w USA i 5 innych krajach.

T-38C w okolicznościowym malowaniu, identycznym z zastosowanym w pierwszych egzemplarzach seryjnych z 1961 / Zdjęcie: USAF

T-38 była pierwotnie dwuosobową, szkolną wersją lekkiego myśliwca N-156. Myśliwiec nie znalazł uznania w oczach dowództwa amerykańskich wojsk lotniczych, model szkolny - przeciwnie. Prototyp samolotu wzbił się w powietrze 10 marca 1959, dwa lata później rozpoczęły się dostawy egzemplarzy seryjnych. Oficjalna ceremonia przyjęcia T-38 Talon (pazur, szpon), odbyła się 17 marca 1961.

Produkcja trwała do 1972. Większość samolotów - jako maszyny nieuzbrojone - trafiły do USAF. W 2003 rozpoczęła się modernizacja 562 egz. T-38 do wersji C. Odrzutowce te zostały poddane remontowi i modernizacji awioniki, co umożliwi ich wykorzystywanie przynajmniej do 2020. Wojska lotnicze używają również mniej licznych egzemplarzy, przystosowanych do przenoszenia zasobników z uzbrojeniem, nazwanych AT-38B. Ok. 30 samolotów posiada NASA, a 10 lotnictwo US Navy, co daje łącznie ok. 490 Talonów, wykorzystywanych operacyjnie.

Oprócz USA, samoloty tego typu trafiły do Niemiec, Portugalii, Turcji, Korei Południowej i Tajwanu.

Talony nie są wyjątkowo bezpieczne - przez pół wieku stracono w wypadkach ok. 190 maszyn, zginęło ok. 140 lotników (zobacz także: Rozbił się kolejny T-38). Nie są również oszczędne. Eksploatacja dwusilnikowych odrzutowców naddźwiękowych pochłania dwa razy tyle, co w przypadku mniejszych i bardziej nowoczesnych Goshawków.

Z drugiej jednak strony, pozwoliły wyszkolić ok. 75 tys. pilotów i wpisały się na stałe w krajobraz amerykańskich wojsk lotniczych, podobnie jak nasza TS-11 Iskra, odnośnie SP RP. Dodajmy, że polski odrzutowiec jest jedynie o parę lat młodszy od amerykańskiego...

Talony powinny zakończyć służbę ok. 2020. Wstępne prace nad wyborem ich następcy już się rozpoczęły (zobacz: Następcy Talonów). Prawdopodobnie walka o zwycięstwo - podobnie jak w innych krajach - odbędzie się pomiędzy koreańskich T-50, włoskim M-346 i być może brytyjskim Hawkiem. Bez względu na wybór, jasnym jest, że przystosowanie samolotu do wymogów użytkownika i produkcja maszyn będzie realizowana przez przedsiębiorstwa amerykańskie.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.