Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Bezczynne Gripeny

Lotnictwo wojskowe, 07 kwietnia 2011

Stacjonujące w bazie Sigonella na Sycylii szwedzkie Gripeny nie mogły wczoraj wziąć udziału w planowanej, pierwszej misji bojowej nad Libią. Amerykańskie paliwo JP5 nie nadaje się dla tych samolotów.

Jeden ośmiu z Gripenów przeznaczony do misji nad Libią, staruje z lotniska macierzystego ku Sigonelli na Sycylii / Zdjęcie: MO Szwecji

Szwedzkie Gripeny przybyły na Sycylię w dwóch grupach w ostatni weekend. Na środę planowano pierwszą misję bojową. Ta jednak nie nastąpiła. Samoloty stały bezczynnie na lotnisku, będącego częścią amerykańskiej bazy lotnictwa US Navy.

Powodem był brak odpowiedniego paliwa lotniczego. Amerykańskie samoloty wykorzystują dedykowane paliwo JP5, szwedzkie - powszechnie dostępną cywilną odmianę Jet A1. Oba płyny różnią się dodatkami, których uboższej JP5 brakuje.

Ppłk Mats Brindsjo, dowódca szwedzkiego centrum operacji powietrznych, stworzonego na czas misji libijskiej, powiedział, że obecnie podjęte zostały próby zakupu paliwa poza terenem bazy. Ocenił, że Gripeny powinny odbyć pierwsze loty w piątek. Powinniśmy sprawdzić [paliwo] zaraz po przyjeździe, ale nie mieliśmy na to czasu, w obliczu nawału innych spraw.

Przed misjami bojowymi zaplanowano jeszcze loty ćwiczebne, które zweryfikują interoperacyjność Gripenów z siałmi NATO. Szwedzi już dawno przystosowali swoje systemy łączności do wymogów Sojuszu, ale konieczne jest jeszcze uzyskanie akceptacji dla umiejętności politów do działania, zgodnie ze standardami Paktu.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.