Zespół brytyjskich przedsiębiorstw pod kierunkiem BAE Systems zakończył próby foteli katapultowych, zwanych także systemami ratunkowymi, przeznaczonych dla wszystkich wersji samolotów bojowych F-35 Lightning II.
BAE Systems poinformowało o zakończeniu serii rygorystycznych prób fotela katapultowego przeznaczonego dla samolotów F-35. Fotel został certyfikowany jako bezpieczny do użycia podczas lotu. Fotel katapultowy, używany w sytuacjach awaryjnych, zapewnia pilotowi możliwość bezpiecznego katapultowania się z samolotu. Zostanie on zamontowany we wszystkich, ponad 3 000 samolotach F-35, jakie mają być używane przez siły zbrojne na całym świecie.
Rick Whittaker, kierownik badań z ramienia BAE Systems, który był obecny przy ostatnich próbach w zakładach Martin Baker na lotnisku Chalgrove w Oxfordshire, skomentował je następująco: Katapultowanie się z samolotu takiego jak F-35 zwykle trwa nie dłużej niż 3 sekundy od pociągnięcia uchwytu katapultowania do chwili, gdy spadochron pilota jest już otwarty. Można sobie wyobrazić, jak szybko wszystko się dzieje. Podczas prób co sekundę dokonujemy około 900 tysięcy pomiarów. Z przyjemnością mogę potwierdzić, że system działa naprawdę dobrze.
Chris Garside, główny inżynier programu F-35 w BAE Systems dodał: Uzyskanie certyfikatu jest wynikiem kilku lat ciężkiej pracy całego zespołu nad wieloma funkcjami. To duże osiągnięcie. W trakcie kolejnych prób system działał tak, jak się spodziewaliśmy. Fotel katapultowy w standardzie sprawdzonym podczas ostatnich prób będzie teraz montowany w samolotach seryjnych.
Zespół przedsiębiorstw obejmuje BAE Systems - głównego poddostawcę dla Lockheed Martin w programie F-35 - oraz Martin Baker Aircraft Company odpowiedzialną za produkcję fotela katapultowego US16E, będącego pochodną foteli z cieszącej się uznaniem rodziny Mk16. Pacific Scientific Energetic Materials Company jest dostawcą układu kruszenia owiewki, wycinającego w kompozycie otwór, przez który wyrzucany jest fotel, natomiast Honeywell dostarcza instalację tlenową pilota.