Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Chorwaci wybrali AMV

Komentarze, 15 sierpnia 2007

Być może do końca listopada 2007 Chorwacja sfinalizuje największy od czasu powstania państwa chorwackiego zakup sprzętu wojskowego, składając zamówienie na nowe kołowe transportery opancerzone (Borbeno Oklepno Vozidlo na kotačima, BOV-k) w konfiguracji 8x8, przeznaczone dla szykujących się do działania w ramach NATO sił zbrojnych tego państwa. Rząd w Zagrzebiu przyjął 3 sierpnia przedłożoną dzień wcześniej jednogłośną rekomendację międzyresortowej komisji przetargowej (kierowanej przez Ivo Bačicia, sekretarza stanu ds. uzbrojenia w MO Chorwacji) i zdecydował o rozpoczęciu negocjacji z Patria Vehicles w sprawie zakupu transporterów Armoured Modular Vehicle (AMV) 8x8. Jednak właśnie w listopadzie odbyć się mają wybory parlamentarne, które zapewne przyniosą zmianę rządu.

Obserwatorzy z prasy i przemysłu chorwackiego podkreślają, iż przetarg, rozpoczęty 3 lata temu (miał być zakończony w 2006) realizowany był bardzo transparentnie (łącznie z mocno akcentowanym w mediach lokalnych zneutralizowaniem cichego lobby sprzyjającego innemu oferentowi). Ewenementem na skalę światową było dwukrotne zaproszenie przedstawicieli mediów na testy poligonowe zgłoszonych do przetargu wozów. Także poważnym argumentem za utrzymaniem wyboru ma być istotnie niższa cena oferty fińskiej oraz dobrze zdefiniowany i realistyczny program offsetowy (tak go oceniono na konferencji po posiedzeniu rządu chorwackiego).

Chorwackie ministerstwo obrony zamierzało początkowo zakupić ok. 250-260 BOV 8x8, jednak ostatecznie w 2006 liczbę tę zredukowano do 126 wozów dla pierwszych dwóch batalionów ekspedycyjnych, przygotowywanych w ramach stacjonującej w Gospiciu 9. Gwardyjskiej Brygady Wilki (9. Gardijska Brigada Vukovi). Wedle obecnie obowiązującego planu modernizacji armii chorwackiej, do 2015 zakupy mają objąć 126 wozów, ale docelowe potrzeby szacowane są na 300-350 wozów dla 6 batalionów. Przy uruchomionej linii produkcyjnej w najważniejszych zakładach przemysłu obronnego Chorwacji Đuro Đaković Specijalna vozila (DDSV) w Slavonskim Brodzie (zakłady te zostały wskazane przez rząd Chorwacji jako lokalny partner zwycięzcy kontraktu) spełnienie tego postulatu nie powinno być problemem.

Zgodnie z oryginalnym planem dostaw przygotowanym przy uruchamianiu przetargu Chorwacja miała pierwszych 6 pojazdów otrzymać do końca 2008, zaś do końca 2010 w linii miało być do 73 wozów w 11 lub 13 różnych odmianach (liczba odmian zostać ma ostatecznie zredukowana do 6-8). Zapewne opóźnienie wyboru wozu wymusi zmiany w tym planie, choć nie muszą one być rewolucyjne.

Wedle informacji chorwackich źródeł prasowych, oferta Patria Vehicles była tańsza o ok. 40 mln Euro w części dotyczącej pojazdów 8x8 (czyli upraszczając o ok. 475 tys. Euro za sztukę) i o 15 mln Euro przy wariancie 6x6 (o ok. 355 tys, Euro za wóz) - oferta Patrii miała być warta ok. 150 mln Euro, zaś SSF ok. 210 mln Euro (40% więcej!). Oczywiście kwota ostatecznego kontraktu może być inna, jako że dopiero jego negocjacje pozwolą na szczegółowe zdefiniowanie wszystkich zobowiązań i oczekiwań obu stron.

Propozycja fińska obejmuje szczegółowe projekty offsetowe warte ok. 150%, obejmujące m.in. współpracę z przemysłem chorwackim (głównie DDSV) na rynkach bliskowschodnich. Można spekulować, iż w grę wchodzi współpraca Patrii i DDSV w Kuwejcie i Zjednoczonych Emiratach Arabskich. W obu państwach oferowany jest AMV 8x8 (w ZEA w odmianie AMV 8x8L przedłużonej o 35 cm), podczas gdy w Kuwejcie DDSV jest bliska podpisania wartego ponad 300 mln USD kontraktu na modernizację 149 czołgów M-84AB (jugosłowiańska odmiana T-72M) do standardu M-84D (odchudzona wersja M-95 Degman) z opcją dostawy 66 nowych takich wozów. Testy M-84D (ze zdalnie sterowanym modułem na wieży) prowadzone były z udziałem przedstawicieli armii kuwejckiej pod koniec czerwca, kontrakt jest spodziewany jesienią (oferty z Polski i serbskiego Yugoimportu zostały wcześniej ponoć odrzucone).

Oferta offsetowa SSF miała być słabo zdefiniowana (do uzgodnienia w terminie późniejszym) i warta ok. 100% wartości kontraktu.

Zgodnie z przepisami chorwackimi co najmniej 25% offsetu musi być związane z produkcją wojskową.

Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2020 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.