Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Pierwsza wygrana T-50

Lotnictwo wojskowe, Przemysł zbrojeniowy, 14 kwietnia 2011

Dwa dni temu rząd Indonezji wybrał T-50 jako przyszły samolot szkolenia zaawansowanego. Koreańska konstrukcja pokonała Jaka-130 i czeskiego L-159B. KAI znacznie obniżyła ceny swoich maszyn.


KAI konkuruje na międzynarodowych rynkach z włoską Alenią Aermacchi, oferującą M-346. Do tej pory liderem byli Europejczycy, zwycięzcy przetargu w Singapurze i ZEA, choć z tym ostatnim krajem nie udało się jeszcze podpisać stosownego porozumienia. W przypadku sfinalizowania umowy z Indonezją, także i Koreańczycy zyskają pierwszego odbiorcę zagranicznego. Oba modele samolotów LIFT biorą udział w przetargu w Polsce. W tym świetle informacja o wyjątkowej zniżce ceny ma ogromne znaczenie... / Zdjęcie: KAI

Decyzja władz Indonezji nie oznacza jeszcze pewnego zwycięstwa. KAI otrzymał bowiem status preferowanego oferenta. Kluczowe dla uzyskania kontraktu okaże się najbliższych 9 miesięcy, w trakcie których obie strony - na mocy porozumienia politycznego - mają podpisać wstępną umowę w tej sprawie (przedstawiciele KAI twierdzą, że uda się ten okres skrócić do 2 miesięcy). Później konieczne jeszcze będą szczegółowe negocjacje, przed podpisaniem ostatecznego porozumienie.

Koreańczycy znajdowali się w uprzywilejowanej pozycji, w stosunku do swoich rosyjskich i czeskich konkurentów. Co prawda Moskwa dostarcza Dżakarcie myśliwce rodziny Su-27/30, jednak Seul zaangażowany jest we wspólny projekt budowy myśliwca nowej generacji (zobacz: Wspólny myśliwiec Korei Płd. i Indonezji). Dodatkowo KAI produkuje dla miejscowych wojsk lotniczych samoloty szkolenia podstawowego KT-1.

Mimo tego Koreańczycy musieli znacznie zmniejszyć cenę swojej oferty. Pierwotnie opiewała ona na ok. 400 mln USD za 16 samolotów (cena jednostkowa 20-25 mln USD), jednak niższe ceny za Jaka-130 i L-159B zmusiły KAI do zwrócenia się do poddostawców (głównie Lockheed Martina) o rezygnację z części zysków. Dzięki temu udało się znacznie poprawić ofertę i wygrać przetarg. Szczegółów jednak nie podano. Wiadomo jedynie, że ceny są znacznie niższe od standardowych.

Zbudowany wspólnie z Amerykanami T-50 - ze względu na swoje gabaryty i wyposażenie - oferuje obecnie największe możliwości wśród dostępnych samolotów szkolenia zaawansowanego. Jest jednak równocześnie najdroższym, co stanowi istotny problem w trakcie negocjacji.

Władze w Dżakarcie starają się jednocześnie zapewnić możliwie pełny offset. Chcą, by Seul kupił 4 transportowe CN-235, zrezygnował z kar umownych za opóźnienie dostaw poprzedniej partii tych samolotów (offset za KT-1) i montował część z zamówionych T-50 w indonezyjskich przedsiębiorstwach.

W przypadku dotrzymania zakładanych terminów negocjacyjnych, pierwsze dostawy mogą zostać zrealizowane w 2013.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.