Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

W pełni autonomiczny X-47

Marynarka wojenna, Przemysł zbrojeniowy, Strategia i polityka, 15 kwietnia 2011

Pokładowy bezpilotowiec bojowy US Navy X-47 ma być w pełni autonomiczny. Także w zakresie wykorzystania środków bojowych.

Współczesne bezpilotowce pozostają w czasie wykonywania zadań pod kontrolą operatora w centrum kierowania lotem. W szczególności użycie uzbrojenia musi być zatwierdzone przez człowieka. Uznaje się bowiem, że automat nie może sam podejmować decyzji o niszczeniu celów, w tym m.in. o zabijaniu ludzi.

W wypadku opracowywanego przez Northrop Grummana w ramach programu UCAS-D dla US Navy pokładowego bezpilotowca bojowego X-47B ta zasada może zostać złamana. X-47B ma być sterowany na innym poziomie ingerencji w jego systemy. Operator będzie miał do dyspozycji myszkę komputerową i przy jej pomocy wyznaczał kolejne zadania. Polecenia będą brzmieć np. włącz silnik, startuj, leć do punktu X. Sam lot będzie mógł zaś odbywać się w sposób całkowicie autonomiczny, w ciszy emisyjnej. X-47B ma samodzielnie wybierać i - w miarę potrzeby, według własnej oceny zagrożenia - niszczyć cele.

- Za człowieka zadania wykonywać będzie 3,4 mln linii programu sterującego - powiedział wiceprezes Northrop Grummana, szef programu UCAS-D Janis Pamiljans. Oznacza to także samodzielne rozwiązywanie problemów taktycznych przez ugrupowania bezpilotowców. Będą one musiały samodzielnie oceniać, czy użycie broni ma sens militarny czy ekonomiczny. Zadanie może wówczas brzmieć nawet tak: zlikwidować jednostki pancerne państwa X na wybranym obszarze lub oczyścić określony akwen z okrętów przeciwnika.

Testy X-47B z pokładu lotniskowca Nimitz mają rozpocząć się już w br. Pierwotnie planowano, że integracja systemów bezpilotowca i okrętu potrwa do 2013, a pierwszy lot z pokładu będzie miał miejsce w połowie tego właśnie roku. Testy mają zakończyć się w 2014. X-47B ma być wówczas zdolny do autonomicznego realizowania misji, w tym na przykład samodzielnego znalezienia latającego tankowca i uzupełnienia paliwa w powietrzu, a później powrotu na pokład lotniskowca bez udziału człowieka.

Ten plan może się powieść, jeśli nie pojawią się niespodziewane problemy, w tym wyeliminowanie któregoś z prototypów. Northrop Grumman dysponuje bowiem dziś jedynie dwoma X-47B. Pierwszy lot prototypu odbył się 4 lutego br. z bazy Edwards (X-47B oblatany, 2011-02-06). Kolejne loty odbyły się 1 i 4 marca.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2021 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.