Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Bilion za użytkowanie F-35

Lotnictwo wojskowe, 23 kwietnia 2011

Ostatnia analiza kosztów utrzymania samolotów F-35, w całym okresie ich wykorzystywania, wskazuje, że za 2443 samoloty, średnio w ciągu 30 lat, amerykańscy podatnicy zapłacą 1 bln USD.


Zdjęcie: USAF

Dane te zawarto w opracowaniu niezależnej grupy, pracującej dla Pentagonu, a przekazanej członkom Kongresu USA. 1 bln USD to kwota o 85 mld większa, niż w poprzedniej analizie z 2009. Dotychczasowe, oficjalne dane w tej kwestii oscylowały w przedziale 442-760 mld USD.

Wyliczenia oparto na doświadczeniach z użytkowania samolotów F-16, F/A-18 i AV-8B, a więc maszyn, które zastąpią poszczególne modele Lightningów II. Wzięto również pod uwagę dotychczasowe koszty lotów prototypów F-35. Szacuje się, że będą one zdecydowanie wyższe, niż w przypadku myśliwców starszej generacji. Powodem są m.in. większe opłaty za utrzymanie płatowca.

Obecnie zakłada się, że faza badawczo-rozwojowa oraz sama produkcja 2443 F-35 dla lotnictwa różnych rodzajów sił zbrojnych USA pochłonie 382 mld USD. W takiej sytuacji 1 bln USD jest kwotą realną. W przypadku większości względnie nowoczesnych samolotów odrzutowych relacja kosztu zakupu, do kosztu utrzymania samolotu układa się prawie jak 1:3.

Największą część środków przeznacza się na serwisowanie, przeglądy, remonty i modernizacje. Dużo kosztuje również uzbrojenie. Cena paliwa stanowi zaledwie kilka % całkowitych kosztów utrzymania samolotu. W przypadku F-35 oznaczałoby to konieczność wydania właśnie 900 mld-1 bln USD.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.