Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Ukraina chce produkować śmigłowce

Przemysł zbrojeniowy, Strategia i polityka, 04 maja 2011

Ukraina, która dostarcza zespoły napędowe do większości rosyjskich śmigłowców, zamierza uruchomić produkcję kompletnych wiropłatów. Zamierza nawet zaprojektować własną konstrukcję.

O zamiarach władz ukraińskich poinformował wicepremier, minister rozwoju gospodarczego Andriej Kliujew. - Produkujemy napędy do bardzo wielu typów śmigłowców. Mamy przedsiębiorstwa, które mogą wytwarzać kadłuby oraz większość niezbędnych agregatów. Dlatego w nieodległej perspektywie możemy uruchomić produkcję kompletnych śmigłowców - powiedział dziś dziennikarzom. Nasze przedsiębiorstwa potrafią remontować rosyjskie śmigłowce. Przedłużają im resursy o 7-10 lat. Taki czas wystarczy, by zaprojektować własny śmigłowiec.

Wiadomo, że ukraińskie plany są związane z rosyjskimi próbami uniezależnienia się dostaw napędów z Ukrainy. Z czasem eksport zapewne zmaleje. Produkcja własnych śmigłowców ma być odpowiedzią na tę tendencję.

Zdaniem Kliujewa, park śmigłowców używanych na Ukrainie jest zaawansowany wiekowo. Śmigłowców, które mają poniżej 10 lat mamy mniej niż 15%. Większość ukraińskich śmigłowców ma ponad 20 lat - podsumował wicepremier.

Na początku lat 1990. na Ukrainie latało ok. 500 śmigłowców cywilnych, dziś jest ich trochę ponad 200. To daje duże pole do rozwoju własnej konstrukcji. Kliujew polecił Agencji ds. wykonywania państwowych praw korporacyjnych we współpracy z Ministerstwem Obrony przygotowanie optymalnego modelu produkcji śmigłowców. Głównym partnerem państwa ma być OAO Motor Sicz. W programie mają wziąć udział także inne przedsiębiorstwa, w tym zakłady lotnicze w Sewastopolu, zakłady remontowe w Konotopie i Zakłady 410 GA. Aby wzmocnić Motor Sicz, rząd zwolnił spółkę z podatków na 5 lat. W wytwórni ma pozostać dzięki temu 300 mln dolarów. Te pieniądze mają zostać wykorzystane do zaprojektowania rodzimej konstrukcji. Według nieoficjalnych informacji, ukraiński śmigłowiec klasy 6 ton miałby przewozić 12 pasażerów.

Obecnie Motor Sicz rozpoczyna modernizację rosyjskich Mi-8, która ma pozwolić na przedłużenie czasu ich eksploatacji. Prowadzone są też rozmowy na temat montażu śmigłowców Mi-8T w zakładach lotniczych (WiAZ) w Winnicy. Programem ma zarządzać OAO Motor Sicz. Została już podpisana odpowiednia umowa z władzami lokalnymi.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.