Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Myśliwskie odpowiedzi w Sofii

Lotnictwo wojskowe, Przemysł zbrojeniowy, Strategia i polityka, 06 maja 2011

Rządy i producenci samolotów wielozadaniowych z Francji, RFN, Szwecji i USA przekazały Ministerstwu Obrony Bułgarii odpowiedzi na wystosowane w styczniu 2011 zapytanie o informacje (RFI) w sprawie możliwości i wstępnych warunków dostarczenia do 2015 pierwszych ośmiu samolotów wielozadaniowych.

Według danych przekazanych bułgarskiemu parlamentowi na początku  kwietnia, WWS mogą obecnie eksploatować 4 z 20 MiG-21bis i 3 z 23 Su-25K  (a także 6 z 16 MiG-29, 2 z 3 C-27J Spartan, 2-3 z 6 PC-9M, 1 z 12  L-39ZA Albatros, 4 z 12 EC532AL/CSAR Cougar oraz 1 z 6 Bell 206) /  Zdjęcie: USAF

Bułgarzy chcą kupić 6 samolotów jednomiejscowych i 2 dwumiejscowe, wraz z pakietem szkoleniowym i częściami zamiennymi). Nowe myśliwce wielozadaniowe mają zastąpić w składzie bułgarskich wojsk lotniczych (Военновъздушни сили; WWS) samoloty MiG-21bis oraz Su-25K. Mają one być wycofane z eksploatacji odpowiednio w 2014 i 2015.

W późniejszym okresie Bułgaria zakupić zamierza kolejnych 8 samolotów tego samego typu. Nowe samoloty będą eksploatowane równolegle z nieznacznie zmodernizowanymi samolotami MiG-29, które według najnowszego programu rozwoju sił zbrojnych Bułgarii, ogłoszonego w kwietniu, mają pozostać w służbie do 2025-2030.

Pierwotnie odpowiedzi na RFI miały być dostarczone do 9 marca 2011. W tym terminie do Sofii dotarły tylko dokumenty od szwedzkiej agencji eksportu technologii obronnych FXM, oferującej wraz z Saabem dostawy nowych samolotów JAS-39C/D Gripen z pakietami szkoleniowym i logistycznym, a także z offsetem. Według szefa marketingu FXM, Joakima Wallina oferta szwedzka może być wsparta kredytem rządowym oprocentowanym nawet 30% niżej niż inne dostępne na rynku finansowym opcje.

W tym samym czasie ambasada Francji przekazała MO Bułgarii informację Dassault Aviation, wedle której w dalszym ciągu ważna jest przekazana w 2006 odpowiedź na poprzednie RFI Bułgarii w sprawie samolotów wielozadaniowych. Oferta obejmuje dostawy używanych Mirage 2000-5 lub nowych samolotów Rafale.

27 kwietnia przedstawiciele Defense Security Cooperation Agency (DSCA) Pentagonu oraz Lockheed Martin i Boeinga dostarczyli Sofii wstępne propozycje sprzedaży Bułgarii używanych samolotów F-16A/B Block 25 lub nowych F-16C/D Block 50/52, a także nowych samolotów F/A-18E/F Super Hornet. Przedstawiciele DSCA sugerowali w rozmowach z prasą bułgarską, iż oferta dla Sofii mogłaby być istotnie lepsza w przypadku ewentualnego porozumienia z Rumunią i wspólnego zamówienia używanych F-16A/B Block 25. W ubiegłym roku rząd rumuński zawiesił zatwierdzony już zakup 24 F-16A/B Block 25.

Dzień po Amerykanach odpowiedź przekazali w imieniu Eurofightera przedstawiciele EADS Cassidian, wspierani przez rząd niemiecki. Ta propozycja opiera się na nowych samolotach Eurofighter Typhoon Tranche 3. Według oświadczenia Petera Maute, szefa sprzedaży Combat Air Systems spółki Cassidian Air Systems Eurofighter to nie tylko unikalne zdolności operacyjne dla wojsk lotniczych Bułgarii, ale także niezrównane korzyści przemysłowe i technologiczne dla gospodarki bułgarskiej. Według Cassidiana, odpowiedzi dostarczone Bułgarii spełniają i częściowo przewyższają oczekiwania wyrażone w RFI.

Tymczasem z początkiem kwietnia Sofia wystosowała dodatkowe zapytanie (RFI) do rządu Włoch. Odpowiedź spodziewana jest do 15 maja. Wedle nieoficjalnych informacji, będzie ona się skupiała na używanych samolotach Eurofighter Typhoon Tranche 1 ze składu Aeronautica Militare Italiana. Możliwe także, iż w porozumieniu z rządem USA Rzym może zaproponować przekazanie Bułgarii samolotów Lockheed Martin F-16A/B Block 15ADF. Zgodnie z porozumieniem dzierżawy (program Peace Ceasar z marca 2001), w czerwcu 2012 w ręce USAF przekazanych ma być z powrotem ostatnich kilkanaście z 34 samolotów F-16A/B czasowo eksploatowanych przez AMI w oczekiwaniu na dostawy Typhoonów.

Zgodnie z informacjami z bułgarskiego ministerstwa obrony, w najbliższych miesiącach specjaliści bułgarscy będą analizowali odpowiedzi i przygotują dokumenty przetargowe, które po zatwierdzeniu przez Parlament pozwolą na formalne uruchomienie na przełomie 2011 i 2012 przetargu. Optymistyczne założenia przewidują zakończenie procedury do końca 2012.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2021 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.