Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Northrop Grumman ujawnia Firebirda

Lotnictwo wojskowe, Przemysł zbrojeniowy, 09 maja 2011

Koncern Northrop Grumman próbuje rywalizować z General Atomics w sektorze bezpilotowców klasy MALE. Na własny koszt zbudował bsl Firebird, który ma zostać zademonstrowany w czasie manewrów Empire Challenge.

O nowym bezpilotowcu klasy MALE (medium altitude long endurance) Northrop Grummana informuje AW&ST i kilka stron internetowych w USA. Firebirda na zlecenie koncernu zaprojektował producent niekonwencjonalnych samolotów - Scaled Composites. Prototyp XUAS (eXperimental Unmanned Aircraft System) zbudowano w czasie zaledwie 12 miesięcy. Jego oblot miał miejsce w lutym 2010. Próby realizowano głównie nad pustynią Mojave w Kalifornii.

Zbudowany w układzie dwubelkowym Firebird może wykonywać loty trwające do 40 godzin na wysokości do 10 km. Silnik Lycoming TEP-540 zapewnia mu prędkość przelotową na poziomie 370 km/h. Maksymalna masa startowa wynosi 2250 kg, a ładunek użyteczny 560 kg. Parametry Firebirda przewyższają więc możliwości Predatorów różnych wersji, oferowanych przez General Atomics i dominujących na rynku bsl MALE w USA.

Konstruktorzy przewidzieli możliwość użytkowania Firebirda w wersji załogowej (w takiej był testowany, jako Scaled Composites Model 355, nr ser. 001). Wiąże się to m.in. z przepisami zakazującymi lotów bezpilotowców w cywilnej przestrzeni kontrolowanej. Możliwość wykonywania lotów załogowych ma być szczególnie atrakcyjna dla krajów europejskich, gdzie brakuje dużych obszarów niezurbanizowanych, wykorzystywanych przez wojsko.

Na swym pokładzie Firebird może przenosić 4 rodzaje czujników oraz systemy łączności i retranslacji. Został też wyposażony w 2 belki do podwieszenia uzbrojenia. Zaletą Firebirda jest szybkość wymiany wyposażenia - potrzeba na to mniej niż godzinę. Możliwości bezpilotowca mają zostaną zademonstrowane podczas ćwiczeń Joint Forces Command Empire Challenge w Fort Huachuca w Arizonie, które zaplanowano na okres między 23 maja a 3 czerwca. Na razie wojskowi nie przejawiają większego zainteresowania produktem Northrop Grummana.

Warto zauważyć, że jako pierwszy zdjęcie Firebirda zamieścił na Flickr page Jon Wright. 16 kwietnia pokazał go jako SCAT 15 - konstrukcję Scaled Composites testowana przez Northrop Grummana.

Zdjęcia: Northrop Grumman


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2020 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.