Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

IDEF 2011: Bezpilotowce TAI

Lotnictwo wojskowe, Przemysł zbrojeniowy, 13 maja 2011

Na IDEF zadebiutował nowy bezpilotowy śmigłowiec TAI - R-IHA. Pokazano też jeden z trzech bsl Anka klasy MALE z pierwszej serii produkcyjnej.

W Stambule zadebiutował nowy bezpilotowy śmigłowiec TAI - R-IHA o  długotrwałości lotu do 4 godzin. Jego prędkość maksymalna wynosi 185  km/h, a pułap 3000 m

Nowością Turkish Aerospace Industries (TAI) była makieta bezpilotowego, uzbrojonego śmigłowca, któremu nie nadano jeszcze nazwy, a jedynie określono mianem akronimu R-IHA (IHA to skrót od Insansiz hava araci, czyli bezpilotowy statek latający; zaś R oznacza Rotor).

Masa tureckiego bezpilotowca wynosi 235 kg (340 kg MTOW), zaś masa  maksymalnego przenoszonego ładunku to około 100 kg. Na bazie R-IHA  możliwe jest rozwijanie w przyszłości większych lub mniejszych bsl

Projekt, finansowany z własnych środków TAI, rozpoczął się w 2010, kiedy to Turcy zakupili jednoosobowy śmigłowiec Mosquito XE i w ciągu 3 miesięcy przebudowali go na odmianę bezzałogową. Wówczas konstrukcję określano mianem Sivrisinek, czyli Komar. Pierwszy lot tak zmodyfikowanej maszyny, będącej demonstratorem technologii, odbył się 24 grudnia 2010 w Akinci. Po sprawdzeniu możliwości śmigłowca, TAI postanowił rozwijać projekt, w ramach własnego programu badawczo-rozwojowego. Zaprojektowano dwie nowe głowice wirnika (testy mają pokazać, która z nich zostanie wybrana), wirnik tylny oraz układ przenoszenia napędu - te elementy makiety były rzeczywiste. Obecnie rozwijany jest system autonomicznego lotu R-IHA, jak również kończone są prace projektowe nad łopatami wirnika. Testy tych elementów mają zostać przeprowadzone pod koniec 2011, zaś pierwszy lot śmigłowca jest planowany na 2012, a program ma zakończyć się w połowie przyszłego roku.

R-IHA od początku rozwijany jest jako bsl uzbrojony. Na makiecie  podwieszono nową, lekką odmianę dwuprowadnicowej wyrzutni dla kpr  Roketsan Cirit

TAI od początku zdecydował się tworzyć maszynę uzbrojoną. Wraz z Roketsanem rozwijana jest nowa, lekka 2-prowadnicowa wyrzutnia kpr Cirit (patrz: start-6254]IDEF 2010: Nowe rakiety Roketsan, 2011-05-12). Istnieje też możliwość zastosowania innego uzbrojenia. Turcy nie wybrali jeszcze partnera, z którym będą rozwijać głowicę optoelektroniczną, stąd na razie na R-IHA zamontowano makietę głowicy.

Pierwszy lot bsl Anka miał miejsce w grudniu 2010, kolejny zaś 4 maja  2011. W obu przypadkach maszyną sterował operator na ziemi. Pierwszy lot  w pełni autonomiczny ma zostać wykonany pod koniec maja

Konstrukcja bezzałogowego śmigłowca, choć rozwijana ze środków własnych, nie zaś na zamówienie sił zbrojnych, wzbudziła już zainteresowanie ze strony tureckiej marynarki wojennej. Stąd też w ramach dalszego rozwoju, TAI zamierza implementować w R-IHA możliwość autonomicznego startu i lądowania z pokładu okrętu.

Mierzący 8 m długości i 3,4 m wysokości bsl o rozpiętości 17,3 m  napędzany jest 155-konnym silnikiem, który pozwala na 24-godzinny lot na  pułapie operacyjnym 10 000 m. Prędkość maksymalna wynosi 205 km/h. Masa  paliwa - 300 kg, maksymalna masa przenoszonego ładunku - 200 kg /  Zdjęcia: Remigiusz Wilk

W Stambule pokazano również bsl Anka (Feniks) klasy MALE (Medium Altitude Long Endurance) o długotrwałości lotu do 24 h, maszynę numer 003 z partii początkowej, liczącej 3 bezpilotowce. Jednocześnie TAI poinformował, że w czerwcu rozpoczną się negocjacje, które mają doprowadzić do uzyskania zamówienia na większą liczbę bsl ze strony tureckich wojsk lotniczych. Planuje się, że umowa będzie podpisana w ostatnim kwartale 2011, a liczący 4 bsl system osiągnie pełną zdolność operacyjną w ciągu 2-3 lat.

Ze względu na opóźnienia w integracji bsl Anka z radarem Aselsan SAR/GMTI, szacowane na około 1,5 roku (ma to nastąpić w 2012), początkowo maszyny będą wyposażone jedynie w głowicę optoelektroniczną Aselsan AselFLIR-300T, zaś bezpilotowiec z oboma systemami będzie dostępny od 2013.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2020 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.