Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Bliżej do Nextanta NX400

Lotnictwo cywilne, 16 maja 2011

Amerykańska Nextant Aerospace zapowiedziała pokazanie na wystawie statycznej w czasie przyszłotygodniowych targów EBACE w Szwajcarii, prototypu NX400, w standardzie produkcyjnym.

NX400 to kolejna już próba zmodernizowania popularnych, choć nie najmłodszych samolotów, w oparciu o najnowsze produkty przemysłu lotniczego

Nextant Aerospace jest spółką, założoną w 2007, której celem jest oferowanie zmodernizowanych wersji odrzutowców dyspozycyjnych Beechjet 400A/Hawker 400XP. Od 1978 - na początku pod marką Mitsubishi Diamond - wyprodukowano ponad 700 samolotów tego typu, nie licząc odmian wojskowych.

Samolot, przeznaczony dla dwuosobowej załogi i maksymalnie 9 pasażerów (standardowo 7), charakteryzuje się ograniczonym zasięgiem, rzędu 3 tys. km, ze względu na starzejące się już technicznie i paliwożerne silniki Pratt & Whitney Canada JT15D. Starsze egzemplarze wymagają przy tym kosztownego remontu co 3600 h, średnio co 8 lat, kosztem ponad 450 tys. USD.

Kabina pilotów z cyfrowymi w większości przyrządami, częścią pakietu awionicznego Rockwell Collins Pro Line 21 / Zdjęcia: Nextant Aerospace

Nextant Aerospace proponuje w zamian nowoczesne silniki Williams FJ-443AP, o nieco większej mocy. Ich główną zaleta jest jednak mniejsze zużycia paliwa, pozwalające na zwiększenie zasięgu do ok. 4000 km. Dłuższy jest również okres międzynaprawczy, wydłużony do 4000 h.

Inne zmiany dotyczą montażu awioniki Rockwell Collins Pro Line 21 (w najnowszych, seryjnych Hawkerach 400XP montowany jest zestaw Pro Line 7) oraz modernizacji elementów płatowca, dla poprawienia własności aerodynamicznych.

Nextant wystawi na najbliższych targach EBACE w Genewie prototyp samolotu w konfiguracji produkcyjnej. Przedstawiciele spółki nie ujawnili jednak terminów zakończenia prac certyfikacyjnych i rozpoczęcia sprzedaży.

NX400 oferowany będzie właścicielom szczególnie starszych egz. Beechjetów 400A/Hawkerów 400XP, dla których głęboka modernizacja - prawdopodobnie o wartości ok. 4 mln USD - będzie alternatywą dla zakupu nowego samolotu tej klasy. Fabryczny Hawker kosztuje obecnie ponad 7 mln USD, oferując gorsze charakterystyki i wyposażenie.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2021 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.