Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Udany test Jetpacka

Lotnictwo cywilne, 30 maja 2011

Wczoraj przedstawiciele Martin Jetpack poinformowali, że w Nowej Zelandii przeprowadzono udany test wysokiego lotu plecakowego śmigłowca Jetpack. Osiągnął 1525 m i wylądował na spadochronie.

Jetpack w czasie wznoszenia. Zestaw składa się z 200-konnego silnika, dwóch wirników (prawy jest zasłonięty przez manekina), prostego podwozia oraz zestawu spadochronowego

Nowozelandczyk Glen Martin od 1981 pracuje nad plecakowym pionowzlotem, który mógłby stać się pierwszym, w pełni sprawnym, osobistym statkiem powietrznym tego typu. Starania te zostały uwieńczone częściowym sukcesem. W wyniku wielu lat wysiłków powstał Jetpack, czyli miniaturowy, dwuwirnikowy śmigłowiec, zapewniający w teorii możliwość pozostawania w powietrzu przez 30 minut, osiągania pułapu 2700 m i prędkości maksymalnej do 104 km/h (czyli maksymalnej dla ultralekkich statków powietrznych). Minimum bezpieczeństwa zapewni spadochron od Ballistic Recovery Systems (zobacz: Spadochron dla Jetpacka).

Moment odpalenia małej rakiety, która wyciąga spadochron ratunkowy / Zdjęcia: Martin Jetpack

W czasie programu rozwoju konstrukcji, wykonano kilka tysięcy prób w locie. Zawsze jednak na niewielkiej wysokości i uwięzi. Pod koniec maja odbył się jednak w rejonie nowozelandzkiego Christchurch test swobodnego lotu zestawu. Ze względów bezpieczeństwa, pilota imitował manekin. Urządzenie było zdalnie sterowane z pokładu śmigłowca.

Jetpack osiągnął wysokość 1525 m, po czym wystrzelono system spadochronowy, który zadziałał bezbłędnie. Średnia prędkość wznoszenia wyniosła 4 m/s. Szacuje się, że może być ona o 1 m/s większa, jednak w czasie testu ograniczenie stanowiły możliwości śmigłowca, z którego kierowano maszyną.

Próbę uznano za całkowicie udaną. Przybliża ona koniec etapu badawczo-rozwojowego. Richard Lauder, prezes Martin Jetpack, poinformował, że obecnie prace skoncentrują się na zagadnieniach bezpieczeństwa. Pierwsze dostawy mogą zostać zrealizowane w ciągu 18 miesięcy. Pamiętać jednak należy, że program już zanotował spore, przynajmniej 4-letnie opóźnienie, które niweczyło kolejne deklaracje o datach rozpoczęcia produkcji zestawów.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.