Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Problemy z ERAM

Lotnictwo cywilne, 11 października 2011

Kosztem 44 mld USD, do 2014 miał powstać w USA nowy system cywilnej kontroli przestrzeni powietrznej. Nie powstanie. Opóźnienia szacowane są obecnie na dwa lata. Przekroczono też preliminarz.

Największe problemy stwarza oprogramowanie, tworzone przez Lockheed Martina. System ERAM miał pozwalać na kontrolowanie większej liczby statków powietrznych, większej przestrzeni i ułatwiać pracę kontrolerom. Na razie jest niekompletny, a operatorzy zgłaszają szereg usterek... / Zdjęcie: Lockheed Martin

Modernizacja National Airspace System (NAS), stała się jednym z priorytetów amerykańskich władz lotniczych FAA. Obecnie istniejący system tworzy 14 500 kontrolerów lotu, 4500 inspektorów bezpieczeństwa i 5800 techników, dbających o 71 tys. urządzeń, od stacji radiolokacyjnych po systemy przekazu danych. W sieci NAS znajduje się 19 tys. portów lotniczych i 600 stanowisk kontroli lotów. To największy system tego typu na świecie. Codziennie obsługuje ok. 50 tys. lotów komercyjnych i prywatnych.

Modernizacja NAS jest wspólnym przedsięwzięciem rządu i instytucji lotniczych. FAA wyłoży na ten cel 22 mld USD, drugą połowę pokryją przewoźnicy oraz właściciele samolotów.

Do tej pory administracja przekazała na NAS 2,8 mld USD. Niestety, z mizernym skutkiem. W czasie przesłuchań przed odpowiednimi komisjami kongresu i izby reprezentantów, okazało się, że prace zanotowały istotne opóźnienia. Obecnie szacuje się, że system nie osiągnie gotowości wcześniej niż w 2016. Wzrosną również koszty, o 300-500 mln USD.

Większość problemów stwarza oprogramowanie nowych komputerów. En Route Automation Modernization (ERAM) jest tworzony przez konsorcjum pod egidą Lockheed Martina. Oprogramowanie miało być gotowe w grudniu ubiegłego roku. Producent przekazał jednak niekompletny system. Co gorsza, kontrolerzy odkryli szereg błędów. Na razie nie nadaje się on do wykorzystania. Faktem jest jednak, że prace nad nim trwają, a programistom udaje się stale poprawiać ERAM, co napawa optymizmem.

Nie jest to jedyny problem, związany z nowym systemem zarządzania przestrzenią powietrzną. Przyjęty już plan ograniczenia wydatków budżetowych dotknie prawdopodobnie również FAA. Ocenia się, że w przyszłym roku preliminarz tej instytucji zostanie ograniczony przynajmniej o 200 mln USD, co może mieć wpływ na tempo prac przy modernizacji NAS.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.