Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Citation Mustang nr 400

Lotnictwo cywilne, 01 lutego 2012

W ostatnich dniach stycznia linię montażową bardzo lekkich odrzutowców Cessna Citation Mustang opuścił czterechsetny samolot tego typu. Ponad 5 lat po rozpoczęciu dostaw.

Cessna Citation Mustang za kwotę nieco ponad 3 mln USD pozwala w standardowym wariancie na podróżowanie 4-5 pasażerów, z prędkością przelotową 630 km/h. Maksymalny zasięg wynosi 2160 km / Zdjęcie: Cessna Aircraft

Cessna dostarczyła pierwszego Citation Mustanga (Model 510) 23 listopada 2006. Doskonała sytuacja gospodarcza i powszechny zachwyt małymi, ale szybkimi i tanimi w założeniu samolotami klasy Very Light Jet (VLJ), o maksymalnej masie startowej do 4,5 t, stwarzał nadzieję na ogromne zamówienia. W 2007 wszyscy potencjalni producenci (było ich wtedy kilkunastu, dzisiaj pozostało dwóch) deklarowali, że sprzedali, łącznie z opcjami, 4500 takich samolotów (zobacz: Odrzutowiec z internetowej aukcji).

Rzeczywistość okazała się jednak inna. Jeszcze przed wybuchem kryzysu w 2008, wyszło na jaw, że część zamówień była złożona na wyrost, a producenci nie byli w stanie utrzymać zapowiadanego niskiego poziomu cen oraz realizować prac rozwojowych w przyjętych terminach.

Krach finansowy, a później gospodarczy całkowicie załamał sektor VLJ. Symbolem stało się bankructwo Eclipse Aviation, prywatnej spółki, która w błyskawicznym tempie wyprodukowała 259 odrzutowców Eclipse 500, jednak nie ustrzegła się błędów w zarządzaniu, co doprowadziło do ogromnych strat (zobacz: Eclipse - to już koniec...). Inne małe przedsiębiorstwa zawieszały działalność, zanim zdążyły dostarczyć jakikolwiek samolot...

Obecnie odrzutowce VLJ produkują jedynie dwa duże przedsiębiorstwa - Embraer i Cessna. Brazylijski Phenom 100 przekracza jednak nieco limit 4,5 t, co powoduje, że jedyną prawdziwą maszyną tej klasy jest właśnie Citation Mustang.

27 stycznia linię montażową w zakładach spółki w Wichita opuścił czterechsetny samolot seryjny. W obecnych, bardzo trudnych uwarunkowaniach rynkowych wynik ten należy uznać za sukces. Cessna dostarczyła pierwszy i jedyny w 2006 samolot, stopniowo zwiększając w kolejnych latach liczbę przekazywanych maszyn, przez 45 w 2007, do 101 i 125 egz., odpowiednio w 2008 i 2009. Później, w związku z kryzysem, produkcja spadła najpierw do 73 odrzutowców. Natomiast w pierwszych trzech kwartałach 2011 zakłady w Wichita opuściły już tylko 32 Mustangi. Ostatni z nich był 377. seryjną maszyną, co wraz z ostatnią informacją pozwala szacować całą, ubiegłoroczną produkcję maksymalnie na ok. 45-50 samolotów.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.