Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Czwarty Baynunah

Marynarka wojenna, Przemysł zbrojeniowy, 16 lutego 2012

Wczoraj w stoczni Abu Dhabi Ship Building (ADSB) odbyło się wodowanie czwartej z 6 zamówionych korwet typu Baynunah. Ostatnia powinna podążyć w jej ślady w 2014.

Zakup korwet typu Baynunah wpisuje się w szerszy program modernizacji marynarki wojennej ZEA. Kraj ten zlecił oprócz tego włoskiej Fincantieri zbudowanie pary dużych korwet typu Abu Dhabi (wyporność 1650 t) oraz także dwóch, ale już małych (długość 55 m) korwet typu Falaj 2, z opcją na dodatkowe dwie jednostki. Dzięki temu możliwa będzie wymiana większości okrętów bojowych, z których najmłodsze mają za sobą 21 lat służby / Zdjęcie: ADSB

Wodowanie połączono tradycyjnie z nadaniem nazwy okrętu, Mezyad. Uroczystość, z udziałem przedstawicieli marynarki wojennej i producenta, zakończyła stosunkowo długi, kilkuletni okres prac stoczniowych. Cięcie pierwszych elementów stalowych rozpoczęto bowiem 10 maja 2007, a uroczyste położenie stępki odbyło się 28 listopada tego samego roku. Stalowy kadłub i aluminiowe nadbudówki zmontowano w 2008.

Marynarka wojenna ZEA zamówiła 4 korwety (z opcją na 2 dodatkowe) we francuskiej stoczni Constructions Mécaniques de Normandie (CMN) w 2003. Umowa zakładał, że CMN wykona pierwszą jednostkę, a później będzie współpracować przy budowie kolejnych w stoczni ADSB. Francuski okręt, Baynunah, został zwodowany w czerwcu 2009 (zobacz: Próby korwety Baynunah). Później w jego ślady poszły, zbudowane już w ZEA i zwodowane w 2011, Al Hesen oraz Al Dhafra. Ostatnia, 6. jednostka powinna opuścić pochylnie stoczni ADSB w 2014.

Konstrukcja korwety dla ZEA oparta została o sprawdzone i udane okręty typu Combattante BR70, zbudowane na zamówienie Kuwejtu. Jest nieco większa (długość 72 m, wyporność 830 t) i dobrze uzbrojona. Dzięki 8 pociskom rakietowym Exocet MM40 Block 3 możliwym jest nie tylko atakowanie okrętów nawodnych, ale również celów lądowych. Dopełnieniem tego oręża są pociski przeciwlotnicze RIM-162 Evolved Sea Sparrow i RIM-116 RAM Block 1A amerykańskiego Raytheona, jak również włoskie działo Otobreda kalibru 76 mm i 2 niemieckie zestawy obrony bezpośredniej Rheinmetall z armatami kalibru 27 mm. Okręt ma hangar dla jednego śmigłowca AS 565SB Panther.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra