Wczoraj w stoczni Abu Dhabi Ship Building (ADSB) odbyło się wodowanie czwartej z 6 zamówionych korwet typu Baynunah. Ostatnia powinna podążyć w jej ślady w 2014.
Wodowanie połączono tradycyjnie z nadaniem nazwy okrętu, Mezyad. Uroczystość, z udziałem przedstawicieli marynarki wojennej i producenta, zakończyła stosunkowo długi, kilkuletni okres prac stoczniowych. Cięcie pierwszych elementów stalowych rozpoczęto bowiem 10 maja 2007, a uroczyste położenie stępki odbyło się 28 listopada tego samego roku. Stalowy kadłub i aluminiowe nadbudówki zmontowano w 2008.
Marynarka wojenna ZEA zamówiła 4 korwety (z opcją na 2 dodatkowe) we francuskiej stoczni Constructions Mécaniques de Normandie (CMN) w 2003. Umowa zakładał, że CMN wykona pierwszą jednostkę, a później będzie współpracować przy budowie kolejnych w stoczni ADSB. Francuski okręt, Baynunah, został zwodowany w czerwcu 2009 (zobacz: Próby korwety Baynunah). Później w jego ślady poszły, zbudowane już w ZEA i zwodowane w 2011, Al Hesen oraz Al Dhafra. Ostatnia, 6. jednostka powinna opuścić pochylnie stoczni ADSB w 2014.
Konstrukcja korwety dla ZEA oparta została o sprawdzone i udane okręty typu Combattante BR70, zbudowane na zamówienie Kuwejtu. Jest nieco większa (długość 72 m, wyporność 830 t) i dobrze uzbrojona. Dzięki 8 pociskom rakietowym Exocet MM40 Block 3 możliwym jest nie tylko atakowanie okrętów nawodnych, ale również celów lądowych. Dopełnieniem tego oręża są pociski przeciwlotnicze RIM-162 Evolved Sea Sparrow i RIM-116 RAM Block 1A amerykańskiego Raytheona, jak również włoskie działo Otobreda kalibru 76 mm i 2 niemieckie zestawy obrony bezpośredniej Rheinmetall z armatami kalibru 27 mm. Okręt ma hangar dla jednego śmigłowca AS 565SB Panther.