Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Peru wybrało Gromy i Poprady

Przemysł zbrojeniowy, 15 marca 2012

Bumar - jako część grupy przemysłowej - wygrał przetarg na systemy przeciwlotnicze dla Peru. Jeżeli negocjacje zakończą się sukcesem, Polska sprzeda 150 wyrzutni Grom i 6 zestawów Poprad.

Samobieżna przeciwlotnicza platforma rakietowa Poprad składa się z czteroprowadnicowej wyrzutni, systemu kierowania ogniem, pasywnej głowicy śledzącej z kamerą termalną FLIR i dalmierzem laserowym, systemu nawigacji oraz urządzenia IFF. Pojazd przewozi także zapasowe 4 pociski rakietowe Grom. Zestaw może działać z zautomatyzowanym systemie dowodzenia (w Polsce jest to Rega; w takiej sytuacji zestaw doposażony jest w odpowiednie środki przekazu danych) lub autonomicznie. Pierwsze dwa seryjne Poprady trafiły do WP w 2011. Według ubiegłorocznych planów wojsk lądowych, całkowite zapotrzebowanie na Poprady określono na 4 baterie, czyli 48 pojazdów. Ich dostawy powinny zakończyć się w 2018 / Zdjęcie: Bumar

Bumar występował w peruwiańskim przetargu wraz z amerykańskim Northrop Grummanem i izraelskim Rafaelem. Ten pierwszy oferuje peruwiańskim wojskom lotniczym 3 radary wczesnego ostrzegania AN/TPS-78 o zasięgu 450 km, drugi - zestawy przeciwlotnicze krótkiego i średniego zasięgu Spyder SR i Python 5 Derby. Produkty Bumaru dopełniają ten system w zestawy bardzo krótkiego zasięgu. Cały kontrakt ma mieć wartość ok. 140-150 mln USD.

Suma ta jest jedynie przybliżona, ze względu na toczące się szczegółowe negocjacje, dotyczące m.in. warunków finansowych i terminów dostaw. Jeżeli zakończą się one zgodnie z planem, a żaden z konkurentów nie zaskarży decyzji komisji przetargowej (amerykańsko-izraelsko-polska oferta pokonała m.in. propozycje przedsiębiorstw z Rosji i Chin), można spodziewać się podpisania finalnej umowy w połowie bieżącego roku.

Polski udział w przedsięwzięciu został przedstawiony w ogólnym zarysie. Przedstawiciele Grupy Bumar poinformowali, że w grę wchodzą dostawy 150 przenośnych przeciwlotniczych zestawów rakietowych Grom (z nieznaną liczbą pocisków) oraz 6 samobieżnych zestawów Poprad z 96 pociskami. Ich szacunkowej wartość także nie ujawniono.

Ewentualne podpisanie i realizowanie umowy, poza oczywistymi korzyściami dla polskich zakładów przemysłu obronnego - a szczególnie dla producenta Gromów, Bumaru Amunicji (ZM Mesko), AZM Kutno (producenta pojazdów bazowych Żubr-P) i Bumaru Elektronika (zestawów Poprad) - powinno otworzyć peruwiański rynek dla innych produktów specjalnych z naszego kraju. Z drugiej strony znamienne jest, że wybrany przez Peruwiańczyków model systemu przeciwlotniczego, zbliżony jest do promowanej przez Bumar Tarczy Polski, przy czym jej najniższe piętro, zestawy bardzo krótkiego zasięgu, są w zasadzie identyczne.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2020 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.