Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Koniec Adam Aircraft

Lotnictwo cywilne, 20 lutego 2008

Adam Aircraft Industries (AAI) zniknie z amerykańskiej mapy producentów samolotów dyspozycyjnych. Wczoraj sąd upadłościowy w stanie Kolorado zdecydował o bankructwie przedsiębiorstwa.

A500 to wyjątkowy samolot. Jednak, jeżeli sprzedano do tej pory jedynie 7 egz. tego modelu, nie mogło to wystarczyć na rozpoczęcie produkcji seryjnej modelu i na zakończenie certyfikacji odrzutowego A 700 / Zdjęcie: AAI

AAI był jednym z kilku przedsiębiorstw, które pomyślnie rozwijały projekt bardzo lekkiego samolotu odrzutowego (VLJ). Samoloty tego typu, o masie poniżej 4,5 t (zobacz: Odrzutowiec z internetowej aukcji), zaczęły wchodzić przebojem na rynek, a łączna wartość zamówień przekroczyła parę tysięcy.

AAI to stosunkowo niewielkie przedsiębiorstwo prywatne, założone w 1998 przez George`a F. Adama Jr i Johna C. Knudsena. W 2002 zbudowali oni A500, szybki samolot komunikacyjny dla 6 osób napędzany dwoma silnikami, ze śmigłami ciągnącym i pchającym, z podwójną belką ogonową. Taki układ częściowo powielili w A700, który jest napędzany dwoma dwuprzepływowymi silnikami turbinowymi Williams FJ-33-4A, zapewniającymi szybkość maksymalną 618 km/h. Samolot przechodził proces certyfikacji, a pierwsze dostawy planowane były pierwotnie na drugą połowę 2008. Producent twierdził, że portfel zamówień opiewał na prawie 300 egz.

Z planów tych jednak nic nie wyszło. Niewielka sprzedaż - w ubiegłym roku jedynie 3 mln USD - spowodowała zapaść finansową. W ostatnim liście do udziałowców, szefostwo spółki stwierdziło, że potrzebuje 75-150 mln USD na rozwinięcie produkcji modeli A500 i A700. Środków tych jednak zabrakło.

11 lutego właściciele ogłosili wstrzymanie działalności, zwolnili również 300 pracowników. Rozpoczął się wyścig z czasem o znalezienie sponsora. Po 8 dniach prób, mimo petycji znanych, lokalnych osobistości i instytucji, sąd upadłościowy ogłosił bankructwo AAI. Prezes spółki ustąpił kilka dni wcześniej.

Kasacja programu A700 nie jest jedyną w segmencie VLJ. Do tej pory udało się certyfikować Citation Mustang Cessny i Eclipse 500 Eclipse Aviation. W tym roku rozpocznie się również sprzedaż Diamond D-Jet, Eclipse ECJ i Embraer Phenom 100. Kilku innych producentów planuje zakończenie procesu cetryfikacji kolejnych modeli w latach 2009-2010. Dotyczy to Hondy, Pipera i Cessny. Jednak - równocześnie - wydłuża się lista przedsiębiorstw, które nie podołały kosztom prac badawczo-rozwojowych. Obok AAI znalazły się tam m.in. ATG z Javelinem (rozwijanym wspólnie z izraelskim IAI) czy Avocet Aircraft (wspierany również przez IAI) z samolotem ProJet.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.