Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Pierwsza katastrofa B-2

Lotnictwo wojskowe, 23 lutego 2008

Tuż po starcie z lotniska bazy Andersen na wyspie Guam rozbił się bombowiec stealth B-2. Obu pilotom udało się katapultować.

B-2 Spirit nad Guam w eskorcie myśliwców F-15E Strike Eagle / Zdjęcie: USAF

Do wypadku doszło ok. 10:45 czasu lokalnego. Feralny B-2 z 393rd Expeditionary Bomb Squadron startował z Guam kilka minut po innym bombowcu tego typu. To pierwszy utracony przez USAF bombowiec B-2 Spirit. Obaj piloci, należący do 509th Bomber Wing, przeżyli wypadek. Dowództwo USAF zawiesiło loty B-2.

Główną, a do niedawna jedyną, bazą B-2 jest Whiteman AFB w Missouri, co wiąże się z bardzo skomplikowaną obsługą tego samolotu. Od marca 2004 rotacyjnie niewidzialne bombowce, po dokonaniu modyfikacji technologii pokryć pochłaniających promieniowanie elektromagnetyczne, operują także z Guam (amerykańskie terytorium ok. 6000 km na południowy zachód od Hawajów), co ma wzmocnić obecność USA w rejonie Pacyfiku (w tej samej roli stacjonują w tym regionie także najnowsze myśliwce F-22, transportowe C-17 i bezpilotowce rozpoznawcze Global Hawk).

Zbudowano tylko 21 B-2. Ich cenę jednostkową szacuje się na średnio 1,3 mld USD (to najdroższe samoloty w historii, łącznie z kosztami rozwoju i wyposażenia kosztowały po 2,1 mld USD). Pierwszy B-2, Spirit of Missouri, został przyjęty do służby 17 grudnia 1993. Samoloty brały udział w atakach na Jugosławię, Afganistan i Irak (w tym ostatnim wypadku operując także z brytyjskiej wyspy Diego Garcia na Oceanie Indyjskim).

Kilkanaście dni przed wypadkiem załogi B-2 ćwiczyły na Guam umiejętności przetrwania (SERE - survival, evasion, resistance and escape) w specyficznych warunkach wyspy. 12 pilotów trenowało m.in. procedury ratunkowe z wykorzystaniem śmigłowców podległego US Pacific Fleet HSC-25 (Helicopter Sea Combat Squadron Two Five Island Knights). Procedury te różnią się w US Navy od obowiązujących w USAF.

Na Guam stacjonowały 4 B-2 i 280 żołnierzy ich obsługi. 15 lutego USAF ogłosiły, że w ciągu 2 tygodni samoloty i obsługa - po 4-miesięcznym pobycie w Andersen AFB - powrócą do bazy Whiteman. Dokładnej daty, ze względów bezpieczeństwa, nie podano.

11 dni wcześniej, 12 lutego rozbił się w pobliżu Guam samolot walki radioelektronicznej EA-6B Prowler z lotniskowca USS Kitty Hawk. 4-osobowa załoga katapultowała się i została uratowana przez śmigłowiec.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.