Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

LSV dla Wojsk Lądowych

Wojska lądowe, 24 maja 2012

Inspektorat Uzbrojenia MON ogłosił zamiar pozyskania lekkiego pojazdu uderzeniowego (LSV) dla Wojsk Lądowych.

Jednym z najnowszych przykładów LSV jest Spider z ST Engineering z Singapuru. Pojazd ten został zaprojektowany jako lekki, szybki i łatwy w transporcie lotniczym (C-130 mieści 6 Spiderów). Napęd 4x4, masa 1 600 kg i ładowność 1200 kg odpowiada wymogom polskiego przetargu / Zdjęcie: ST Engineering

Według wstępnych wymogów IU MON, pojazd musi posiadać niezależny napęd 4x4, masę własną do 1700 kg i możliwość przewozu minimum 3 osób. Zasięg po drogach utwardzonych to minimum 800 km (wartość pożądana to 1200 km), prędkość maksymalna 100 km/h i pożądana 120 km/h. Na drogach gruntowych wartości te maleją odpowiednio do 60 km/h i 70 km/h. Minimalną głębokość brodzenia określono na 0,5 m. Pojazd musi być wyposażony w 4-punktowe pasy bezpieczeństwa i siedzenia absorbujące energię wybuchu.

STROM-3R, podobnie jak singapurski Spider, reprezentuje nową generację lekkich pojazdów, przeznaczonych do szybkich działań ofensywnych. Jest oferowany przez Automotive Industries z Izraela / Zdjęcie: AI

Inspektorat uzbrojenia wymaga również od pojazdu możliwości zamontowania karabinów maszynowych 7,62 mm lub 12,7 mm względnie granatnika automatycznego 40 mm. Dodatkowo, na stanowisku dowódcy wozu, musi znaleźć się uchwyt dla karabinu maszynowego kalibru 7,62 mm. Gabaryty pojazdu powinny umożliwiać transport morski, kolejowy i lotniczy, w tym na pokładzie średniego samolotu transportowego C-130 lub na podwieszeniu zewnętrznym pod śmigłowcami, jak również zapewnić możliwość desantowania metodą spadochronową.

Land Rover Armoured 4-Kajman. Wykorzystywany jest m.in. przez czeskie jednostki specjalne. Wymogi IU MON eliminują jednak ten pojazd ze względu na przekroczenie masy własnej... / Zdjęcie: MO Czech

Ograniczenie masy własnej wskazuje, że IU MON poszukuje obecnie dedykowanego pojazdu, przeznaczonego dla grup dalekiego rozpoznania lub dywersyjnych. Warunek ten eliminuje jednak kilka sprawdzonych konstrukcji specjalnych, opartych o cięższe podwozia, w tym Land Rovera, Mercedesa, Peugeota czy Jeepa. Całkowicie wyklucza wykorzystanie wozów o wzmocnionym poziomie ochrony balistycznej i przeciwminowej, których masa oscyluje w przedziale 4-7 t. Z informacji, jakich udzielił nam przedstawiciel IU MON, zamieszczone w ogłoszeniu wymogi - ze względu na wstępną fazę postępowania przetargowego - mogą jednak ulec zmianie.

...Podobnie jak odmiana LMV Iveco dla sił specjalnych. Masa pojazdu została w porównaniu do standardowych samochodów tego typu znacznie zmniejszona, do 3 t. Użytkownik może jednak wykorzystać dodatkowe panele pancerne, przystosowane do szybkiego montażu. Zmniejszenie mobilności jest w takiej sytuacji rekompensowane wzrostem poziomu ochrony balistycznej. Wybór będzie zależny od charakteru prowadzonej misji / Zdjęcie: Iveco


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.