Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Rosną koszty nowego lotniskowca US Navy

Marynarka wojenna, 26 września 2007

3 mld USD mają kosztować US Navy technologie niezbędne do zbudowania lotniskowca nowej generacji klasy CVN-21. Technologie, które powinny polepszyć osiągi okrętu i zmniejszyć liczbę członków jego załogi. Na budowę pierwszego z nowych lotniskowców - CVN-78 USS Gerald R. Ford US Navy zamierza wydać 11 mld USD. Wiele wskazuje na to, że ta kwota zostanie przekroczona.

Komputerowa wizja amerykańskiego lotniskowca nowej generacji CVN-78 / Rysunek: Northrop Grumman

Niezwykle drogi program budowy CVN-21 został zbadany przez GAO (US Government Accountability Office), które właśnie opublikowało raport. Biuro analizowało przede wszystkim, czy opracowywane technologie pozwolą na zbudowanie okrętu o oczekiwanych parametrach, i czy możliwe jest utrzymanie się w zaplanowanym budżecie. Okazało się, że mimo opóźnień programu, US Navy poczyniła poważne postępy w opracowywaniu projektu lotniskowca. Jest on gotowy w ok. 70%. Przygotowano już wiele krytycznych technologii, więcej niż we wcześniejszych projektach podobnych okrętów na podobnym etapie rozwoju.

Jednak rzeczywiste koszty programu okażą się zapewne wyższe niż przewiduje budżet. Z kilku powodów. Przede wszystkim dlatego, że US Navy przewidywała mniejszą pracochłonność budowy lotniskowca niż w wypadku okrętów poprzedniej generacji. To założenie okaże się jednak raczej nierealne ze względu na stopień skomplikowania konstrukcji.

Rosną też koszty nowych technologii. Podczas gdy US Navy skoncentrowała się na kilku wybranych technologiach, takich jak napęd jądrowy i system energetyczny, zwiększone koszty zaczęły generować inne systemy. Najwięcej trzy z nich - elektromagnetyczna katapulta (EMALS), dwuzakresowy radiolokator i system hamowania lądujących samolotów.

Wstępny koszt budowy wyliczony przez stocznię już teraz jest o 22% wyższy niż pierwotnie przewidywała US Navy. Obie strony analizują możliwości obniżenia kosztów, ale szanse na sukces są niewielkie. Według GAO, US Navy nie potrafi zarządzać kosztami. Nie ma też narzędzi, które pozwoliłyby na odpowiednio wczesne sygnalizowanie ich wzrostu i sposobów przeciwdziałania temu zjawisku.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.