Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Awaryjny Gray Eagle

Lotnictwo wojskowe, Przemysł zbrojeniowy, 22 czerwca 2012

Budowany na zamówienie US Army bezzałogowiec bojowy Gray Eagle jest znacznie bardziej awaryjny niż przewidywały wymagania wojskowych. Psują się płatowce, ich wyposażenie, a także stacje naziemne.

General Atomics MQ-1C Gray Eagle (zdjęcie: US Army) powstał na bazie popularnego bsl MQ-1 Predator, używanego głównie przez USAF. Zamówiły go w sierpniu 2005 amerykańskie wojska lądowe. Pierwotny kontrakt na prace rozwojowe i budowę systemów demonstracyjnych był wart 214 mln USD. Później US Army ogłosiła zamiar zamówienia 11 systemów, nazywanych pierwotnie Warrior, każdy po 12 aparatów latających i 5 stacji naziemnych. Wartość programu, który miałby zostać zrealizowany do 2012, oszacowano na miliard dolarów. Pierwsze 4 Gray Eagle uzbrojone w kpr AGM-114 Hellfire trafiły do jednostki operującej w Afganistanie pod koniec 2010.

W marcu 2011 w czasie testów w Kalifornii rozbił się jeden z Gray Eagle. Okazało się, że przyczyną był wadliwy mikroprocesor odpowiadający za poruszanie powierzchniami sterowymi. Wada była systemowa, więc feralne chipy trzeba było wymienić we wszystkich istniejących egzemplarzach MQ-1C, co opóźniło program prób.

Okazuje się, że wypadek z 2011 nie był przypadkowy, a Gray Eagle jest znacznie bardziej awaryjny niż przewidują wymagania US Army. Jego awaryjność jest porównywalna z samolotami załogowymi, choć konstrukcja bsl z samej natury jest znacznie prostsza. Dane na temat zawodności MQ-1C ogłosił zastępca asystenta Sekretarza Obrony USA ds. rozwoju i ewaluacji, Edward Greer.

Poczynając od marca 2011, średni czas między awariami aparatu latającego Gray Eagle wynosi 25 h zamiast wymaganych 100 h. Naziemna stacja kontroli psuje się średnio co 27 h zamiast wymaganych pierwotnie 300 h. Zamawiający obniżył wymagania, zgadzając się na jedną awarię stacji na 150 h, do czego i tak nadal daleko. Stosunkowo najmniej awaryjne są czujniki pokładowe, ulegające awariom co 134 h (wymagania US Army - 250 h). Oprogramowanie systemów Gray Eagle musiało przejść 11 nieprzewidywanych modyfikacji, by uzyskać wymaganą niezawodność. Według Greera, bezzałogowiec do końca 2011 spełnił tylko 4 z 7 wymaganych kluczowych wymagań odbiorcy.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.