Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Złe przygotowanie załogi SSJ-100

Lotnictwo cywilne, Strategia i polityka, 25 czerwca 2012

Państwowy komitet bezpieczeństwa transportu lotniczego Indonezji rekomenduje kompanii Suchoj lepsze szkolenie załóg samolotów Superjet 100. To wynik wstępnych analiz przyczyn katastrofy SSJ-100 z 9 maja 2012.

Specjaliści badający przyczyny katastrofy rosyjskiego samolotu transportu regionalnego SuperJet 100 na Jawie (Odnaleziono szczątki Superjeta, 2012-05-10) stwierdzili na podstawie zapisów rejestratorów pokładowych, że maszyna była sprawna do końca lotu. Ani Rosjanie, ani Indonezyjczycy nie zdecydowali się jednak na opublikowanie danych odzyskanych z rejestratorów. Dowodem na to, że powodem katastrofy, w której zginęło 45 ludzi, były błędy załogi jest stwierdzenie zamieszczone na oficjalnej stronie Państwowego komitetu bezpieczeństwa transportu lotniczego Indonezji (NTSC). Komitet zaleca kompanii Suchoj lepsze przygotowywanie pilotów SSJ-100 do wykonywania zadań. Dodatkowe szkolenia powinny dotyczyć przede wszystkim lotów nad terenami górzystymi.

W ubiegłym tygodniu szef Suchoja, Michaił Pogosjan stwierdził, że nie znaleziono żadnych przesłanek wskazujących na awarię Superjeta 100, który rozbił się w Indonezji. Wcześniej w rosyjskich mediach ukazywały się informacje wskazujące na to, że pilot samolotu wykonał niebezpieczny, niedozwolony manewr nad górami, co doprowadziło do uderzenia w zbocze wulkanu Salak. Aleksander Jabłoncew nie zwrócił uwagi ani na ostrzeżenia nawigatora, ani alarm systemu ostrzegania o niebezpiecznej bliskości ziemi - TAWS.

SuperJet 100 nr ser. 95004, nr burtowy 97004 rozbił się podczas lotu demonstracyjnego dla przedstawicieli kilku państw Azji Południowo-wschodniej. Zderzył się ze zboczem góry po ok. 30 minutach przebywania w powietrzu, wkrótce po zgłoszeniu przez pilota zejścia na wysokość 6000 stóp (ok. 1,8 km). Wrak maszyny znaleziono na wysokości ok. 6100 stóp.

Wstępne, oficjalne wyniki badań przyczyn katastrofy mają zostać opublikowane pod koniec lata 2012. Po katastrofie nie wstrzymano lotów SSJ-100 eksploatowanych w liniach lotniczych. Decyzja dotyczyła dwóch kompanii - Aerofłotu i Armawii.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2021 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.