27 czerwca odbyła się uroczysta prezentacja tureckiego samolotu szkolno-treningowego TAI Hurkus. To pierwsza współczesna załogowa konstrukcja lotnicza zaprojektowania samodzielnie w Turcji.
Uroczysta prezentacja samolotu szkolno-treningowego z napędem turbośmigłowym TAI Hurkus odbyła się 27 czerwca o 10:00 w obecności premiera Recepa Tayyipa Erdogana. Nazwa konstrukcji pochodzi od Vecihi Hurkusa - pioniera tureckiego lotnictwa i pierwszego producenta samolotów w Turcji. Jego dzieci wzięły udział w uroczystości. Warto dodać, że 27 czerwca to dzień jubileuszu TAI, powołanego do życia w 1984.
Hurkus powstał na podstawie umowy z 2006 pomiędzy Savunma Sanayii Mustesarligi (SSM) a Turkish Aerospace Industries (TAI). Projektowany jest w dwóch wersjach: Hurkus-A - podstawowej, która ma być certyfikowana przez EASA na podstawie wymagań CS-23, oraz Hurkus-B - ze zintegrowaną awioniką cyfrową z glass-cockpitem i HUD. Planowane jest też zbudowanie wersji bojowej samolotu - Hurkus-C, uzbrojonej w wyrzutnie pocisków rakietowych i zaawansowane systemy rozpoznania. W realizacji programu bierze udział 140 inżynierów i 70 techników. Średnia ich wieku niewiele przekracza 30 lat. Pierwotnie planowano, że prototyp Hurkusa zostanie oblatany pod koniec 2009.
TAI Hurkus napędzany jest silnikiem Pratt & Whitney Canada PT6A-68T z 5-łopatowym śmigłem Hartzell HC-B5MA-3. Wyposażony jest w fotele wyrzucane klasy 0-0 Martin-Baker Mk T-16N, hermetyzowaną kabinę i system wytwarzania tlenu (OBOGS). Ma rozwijać maksymalną prędkość przelotową równą 574 km/h, prędkość minimalną 143 km/h, a wznoszenie maksymalne ma być równe 22 m/s. Długotrwałość lotu Hurkusa ma wynosić 4 h 15 min., a zasięg 1480 km. Zakres przeciążeń dopuszczalnych mieści się w przedziale g+7/-3,5.
Oblot Hurkusa jest planowany na sierpień. Program prób w locie przewiduje ok. 500 lotów. Dostawy pierwszych seryjnych samolotów mogą nastąpić najwcześniej półtora roku po oblocie.