Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Roll-out Hurkusa

Lotnictwo wojskowe, Przemysł zbrojeniowy, Strategia i polityka, 02 lipca 2012

27 czerwca odbyła się uroczysta prezentacja tureckiego samolotu szkolno-treningowego TAI Hurkus. To pierwsza współczesna załogowa konstrukcja lotnicza zaprojektowania samodzielnie w Turcji.

Uroczysta prezentacja samolotu szkolno-treningowego z napędem turbośmigłowym TAI Hurkus odbyła się 27 czerwca o 10:00 w obecności premiera Recepa Tayyipa Erdogana. Nazwa konstrukcji pochodzi od Vecihi Hurkusa - pioniera tureckiego lotnictwa i pierwszego producenta samolotów w Turcji. Jego dzieci wzięły udział w uroczystości. Warto dodać, że 27 czerwca to dzień jubileuszu TAI, powołanego do życia w 1984.

Porównanie planowanego wyposażenia kabin Hurkusa A i B

Hurkus powstał na podstawie umowy z 2006 pomiędzy Savunma Sanayii Mustesarligi (SSM) a Turkish Aerospace Industries (TAI). Projektowany jest w dwóch wersjach: Hurkus-A - podstawowej, która ma być certyfikowana przez EASA na podstawie wymagań CS-23, oraz Hurkus-B - ze zintegrowaną awioniką cyfrową z glass-cockpitem i HUD. Planowane jest też zbudowanie wersji bojowej samolotu - Hurkus-C, uzbrojonej w wyrzutnie pocisków rakietowych i zaawansowane systemy rozpoznania. W realizacji programu bierze udział 140 inżynierów i 70 techników. Średnia ich wieku niewiele przekracza 30 lat. Pierwotnie planowano, że prototyp Hurkusa zostanie oblatany pod koniec 2009.

Hurkus-C z  wyrzutniami pocisków Roketsan UMTAS-Cirit i systemem rozpoznania Aselsan  FLIR

TAI Hurkus napędzany jest silnikiem Pratt & Whitney Canada PT6A-68T z 5-łopatowym śmigłem Hartzell HC-B5MA-3. Wyposażony jest w fotele wyrzucane klasy 0-0 Martin-Baker Mk T-16N, hermetyzowaną kabinę i system wytwarzania tlenu (OBOGS). Ma rozwijać maksymalną prędkość przelotową równą 574 km/h, prędkość minimalną 143 km/h, a wznoszenie maksymalne ma być równe 22 m/s. Długotrwałość lotu Hurkusa ma wynosić 4 h 15 min., a zasięg 1480 km. Zakres przeciążeń dopuszczalnych mieści się w przedziale g+7/-3,5.

Przy okazji  roll-outu Hurkusa pokazano też po raz pierwszy śmigłowce  uderzeniowe T-129, produkowane w Turcji na licencji włoskiej  AgustaWestland

Oblot Hurkusa jest planowany na sierpień. Program prób w locie przewiduje ok. 500 lotów. Dostawy pierwszych seryjnych samolotów mogą nastąpić najwcześniej półtora roku po oblocie.

Innym pokazanym po raz pierwszy publicznie wyrobem TAI był bsl Anka.  Zademonstrowano czwarty egzemplarz seryjny bezzałogowca. Na zdjęciu -  prototyp Anka w czasie prób / Ilustracje: TAI


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.