Reklama
Reklama

Lockheed Martin i LaserMotive zademonstrowały możliwość ponad 48-godzinnego lotu bsl Stalker zasilanego systemem laserowym. To o 2400% więcej niż z zasilaniem akumulatorowym.

Stalker to mały bezzałogowiec z napędem elektrycznym, przeznaczony przede wszystkim dla sił specjalnych, zdolny do prowadzenia rozpoznania i wskazywania celów w niewielkiej odległości od używającej go grupy żołnierzy. Bsl, którego istnienie ujawniono w 2007, został rok wcześniej skonstruowany dla US Special Operations Command (SOCOM). Jego masa wynosi zaledwie 6,4 kg. Dzięki zabudowanym akumulatorom Stalker może latać przez 2 godziny (na ilustracji Lockheed Martina: Stalker XE o potencjalnej długotrwałości lotu równej 8 h).

Prywatne przedsiębiorstwo LaserMotive, specjalizujące się w zdalnym przesyłaniu energii elektrycznej z wykorzystaniem promieni laserowych, zaproponowało wykorzystanie takiej właśnie metody dla Stalkera. System, który udało się zbudować, może w sposób praktycznie nieograniczony bezprzewodowo zasilać bezzałogowiec operujący w promieniu wielu kilometrów. Dla zademonstrowania tej możliwości testy prowadzono jednak w pomieszczeniu zamkniętym. W czasie próby w tunelu aerodynamicznym udało się uzyskać czas lotu równy ponad 2 doby. Akumulator pokładowy Stalkera pod koniec testu miał więcej zgromadzonej energii niż na jej początku.

Według przedstawicieli Lockheed Martina i LaserMotive, to dopiero początek. Teraz przygotowywany jest system zdolny do funkcjonowania w terenie typowym dla współczesnego pola walki.

Ilustracje: LaserMotive

Stalker to mały bezzałogowiec z napędem elektrycznym, przeznaczony przede wszystkim dla sił specjalnych, zdolny do prowadzenia rozpoznania i wskazywania celów w niewielkiej odległości od używającej go grupy żołnierzy. Bsl, którego istnienie ujawniono w 2007, został rok wcześniej skonstruowany dla US Special Operations Command (SOCOM). Jego masa wynosi zaledwie 6,4 kg. Dzięki zabudowanym akumulatorom Stalker może latać przez 2 godziny (na ilustracji Lockheed Martina: Stalker XE o potencjalnej długotrwałości lotu równej 8 h).

Prywatne przedsiębiorstwo LaserMotive, specjalizujące się w zdalnym przesyłaniu energii elektrycznej z wykorzystaniem promieni laserowych, zaproponowało wykorzystanie takiej właśnie metody dla Stalkera. System, który udało się zbudować, może w sposób praktycznie nieograniczony bezprzewodowo zasilać bezzałogowiec operujący w promieniu wielu kilometrów. Dla zademonstrowania tej możliwości testy prowadzono jednak w pomieszczeniu zamkniętym. W czasie próby w tunelu aerodynamicznym udało się uzyskać czas lotu równy ponad 2 doby. Akumulator pokładowy Stalkera pod koniec testu miał więcej zgromadzonej energii niż na jej początku.

Według przedstawicieli Lockheed Martina i LaserMotive, to dopiero początek. Teraz przygotowywany jest system zdolny do funkcjonowania w terenie typowym dla współczesnego pola walki.

Ilustracje: LaserMotive

Reklama
Reklama

Udostepnij

Reklama
Reklama

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz samodzielnie określić warunki przechowywania lub dostępu plików cookie w Twojej przeglądarce.