Zamknij

Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Farnborough: Zamówienia Airbusa i Boeinga

Lotnictwo cywilne, 13 lipca 2012

Podczas tegorocznego Farnborough Airshow obaj potentaci branży samolotów komunikacyjnych - Airbus I Boeing - zdobyli nowe zamówienia, pozwalające im na spokojną egzystencję przez najbliższe lata.

A330 w barwach CIT / Rysunek: Airbus

Airbus zawarł umowy dotyczące dostaw 115 samolotów o łącznej wartości około 16,9 mld USD. Kontrakty obejmują porozumienia w sprawie zakupu 61 samolotów o wartości 5,8 mld USD i zamówienia (kontrakty zadatkowane) na 54 samoloty o wartości 11,1 mld USD.

Dużym zainteresowaniem cieszył się najnowszy A350-1000. Linie Cathay Pacific nie tylko złożyły zamówienie na 10 kolejnych samolotów, także zmieniły wcześniejsze zamówienie z 16 A350-900 na taką samą ilość A350-1000. Kontrakt opiewa na prawie 4,2 mld USD.

Z kolei CIT Group zamówiła 10 samolotów z rodziny A330, o wartości 2,3 mld USD. Co szczególnie ważne, będą to statki powietrzne w nowej wersji, o masie startowej zwiększonej do 240 ton, co oznacza, że samolot może obsługiwać więcej tras, ma większy zasięg i o 5 ton większą ładowność niż obecnie dostarczane A330. Dodatkowo konsorcjum Synergy Aeropace złożyło zamówienie na 6 A330-200 i 3 transportowe A330F.

Rodzina A320 może pochwalić się zamówieniami na 56 egzemplarzy o wartości 8,4 mld USD, w tym 57 w wersji ze standardowym zespołem napędowym. Kontrakty objęły zakup 36 samolotów z rodziny A320 przez China Aircraft Leasing Company, które mogą być dodatkowo wyposażone w końcówki skrzydeł typu Sharklet i zamówienie rosyjskich linii lotniczych UTair na 20 A321. Najnowszy model - A320neo, którego produkcja właśnie się rozpoczęła, zdobył zamówienia od Avalon, Middle East Airlines i Arkia Israel Airlines.

Wizja B737 MAX 8 Air Lease Corporation / Rysunek: Boeing

Natomiast amerykański gigant wzbogaci się o ok. 20,7 mld USD. Kwota ta jest przybliżona, ponieważ Amerykanie nie ujawnili szczegółów dotyczących niektórych kontraktów. W trakcie brytyjskiej imprezy sprzedano wyłącznie samoloty wąskokadłubowe, z rodziny 737 i 737MAX, których nabywcami były przedsiębiorstwa leasingowe.

Air Lease Corporation ogłosiła złożenie zamówienia na 60 samolotów 737 MAX 8 i 15 737 MAX 9, z zachowaniem praw zakupu kolejnych 25 737 MAX. Wartość zakupu to 7,2 mld USD. Jest to pierwszy zakup 737 MAX przez przedsiębiorstwo zajmujące się leasingiem.

Kolejnym klientem z tej samej branży jest GE Capital Aviation Services (GECAS), spółka-córka General Electric, która nabyła 75 samolotów 737 MAX 8 (katalogowa cena jednostkowa to 95,2 mln USD) i 25 737-800 (wycenianych na 84,4 mln USD za egzemplarz).

Irlandzki Avolon złożył zamówienie na 10 737 MAX 8 i 5 737 MAX 9 (kosztujących 101,7 mln USD za samolot), oraz na 10 737-800. Ostatnie porozumienie zostało zawarte z kuwejckim przedsiębiorstwem ALAFCO , które nabyło 20 samolotów 737 MAX 8, wartych1,9 mld USD.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.