Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

ILA: Elektryzująca przyszłość lotnictwa

Lotnictwo cywilne, 13 września 2012

Niemiecki instytut badawczy Bauhaus Luftfart, na wystawie lotniczej ILA w Berlinie, zaprezentował model samolotu komunikacyjnego nowej generacji Ce-Liner. Jest to projekt koncepcyjny samolotu o pojemności 190 pasażerów, który nie będzie emitował spalin.

Model samolotu komunikacyjnego Ce-Liner z napędem elektrycznym zaprezentowany przez instytut badawczy Bauhaus Luftfart na wystawie lotniczej ILA w Berlinie / Zdjęcie: Grzegorz Sobczak

Jego napęd stanowić mają silniki elektryczne, zasilanie z 16 kontenerów z akumulatorami elektrycznymi. Inżynierowie Bauhaus Luftfart zakładają, że postęp w dziedzinie ogniw chemicznych pozwoli osiągnąć samolotowi zasięg ok. 600 mil morskich (1100 km). Stosowne technologie będą ich zdaniem dostępne już w 2030. Przewidują oni, że Ce-Liner mógłby wejść do służby w 2035. Zdaniem Bauhaus Luftfart w tym samym roku możliwe jest osiągnięcie zasięgu 900 mil morskich (1600 km).

Według prognoz twórców modelu, w 2030 trasy długości 1100 km będą stanowiły ok. 59% lotów realizowanych przez samoloty o pojemności 180-200 miejsc. Taką kategorię określono jako najbardziej perspektywiczną, jeśli chodzi o zmniejszenie emisji spalin.

Wydłużenie zasięgu Ce-Linera do 1600 km pozwoli mu na realizację do 79% połączeń lotniczych w swojej kategorii samolotów komunikacyjnych. Dalszym etapem rozwoju ma być zwiększenie zasięgu do 1400 mil morskich (2500 km) – według przedstawicieli Bauhaus Luftfart byłoby to możliwe w 2040.

Aerodynamika samolotu ma być bardzo dopracowana. Konstruktorzy chcą w nim zastosować skrzydło typu C-wing z wywiniętymi do góry końcówkami. Ma to poprawić osiągi samolotu bez konieczności nadmiernego wydłużania rozpiętości. Silniki i układ przewodzenia elektrycznego będzie oparty o technologię wysokotemperaturowych nadprzewodników pozwalające uzyskać więcej mocy z jednostki masy.

Bauhaus Luftfart pracuje również nad konfiguracją samolotu z płatem skrzynkowym (o zamkniętym obwodzie), co ma zapewnić bardzo krótki start i lądowanie.

Choć prawdopodobnie, wzorem innych podobnych awangardowych projektów, Ce-Liner nie osiągnie etapu prototypu, niewątpliwie rozwiązania techniczne opracowywane w tym programie pozwolą posunąć się znacznie do przodu w dziedzinie budowy samolotów z napędem elektrycznym.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2021 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.