Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Mi-17-1V już po modyfikacjach

Lotnictwo wojskowe, Przemysł zbrojeniowy, 12 marca 2008

10 marca do zgrupowanych w ramach ćwiczeń Bagram III wojsk kolejnej rotacji Polskiego Kontyngentu Wojskowego w Afganistanie dołączył pierwszy z 4 przygotowywanych do działań w ramach ISAF śmigłowców Mi-17-1V (Mi-8MTV-1).

Do połowy marca WZL-1 mają przekazać lotnictwu wojsk lądowych 4 śmigłowce transportowo-desantowe Mi-17-1V przygotowane do misji w Afganistanie / Zdjęcie: Grzegorz Hołdanowicz

W ślad za śmigłowcem nr 6107, do końca tygodnia, podążyć mają pozostałe 3 maszyny. Ostatni będzie 6104, który był wykorzystany do przeprowadzenia badań typu i obecnie jest w ostatniej fazie przygotowania do przekazania Wojskom Lądowym.

Siedem śmigłowców Mi-17-1V zostało pod koniec 2006 zakupionych przez MON od Grupy Bumar. Wcześniej maszyny te miały być dostarczone lotnictwu Iraku, ale wobec zmiany priorytetów kontrakt na te używane maszyny został zastąpiony przez Bagdad zamówieniem śmigłowców fabrycznie nowych. Używane śmigłowce, wyremontowane przez mające pełen certyfikat producenta zakłady SPARC (wykonujące podobne prace na rzecz użytkowników Mi-17 na całym świecie), zostały zakupione jako niezbędne uzupełnienie wykruszającej się floty śmigłowców transportowych wojsk aeromobilnych WL. Dzięki kontraktowi podwojona została liczba najmocniejszych śmigłowców transportowych lotnictwa wojsk lądowych (dotychczas mieliśmy 6 Mi-17 w odmianie starszej, ze słabszymi silnikami, z czego 2 zostały przebudowane na śmigłowce ewakuacji medycznej).

Wojskowe Zakłady Lotnicze Nr 1 w Łodzi dokonały niezbędnych modyfikacji śmigłowców:

  • zabudowano nowoczesne kompozytowe opancerzenie (którego brak na pozostałych śmigłowcach Mi-8/Mi-17) przestrzeni załogowej oraz żywotnych elementów śmigłowców,
  • przystosowano je do lotów w nocy (oświetlenie, także do lotów w szyku, dostosowanie do użycia okularowych wzmacniaczy obrazu NVG),
  • wprowadzono dodatkowe uchwyty zwiększające możliwość wykorzystania w działaniach desantowych i osłonowych, w tym stanowiska dla 5 km PK (4 w oknach po bokach plus 5 przy zdjętych tylnych wrotach - nie przewidywane jest przenoszenie uzbrojenia na węzłach zewnętrznych),
  • zabudowano antywibratory na wirniku,
  • zainstalowano opracowany w Instytucie Technicznym Wojsk Lotniczych (ITWL) zintegrowany system łączności (stosowany już na Mi-17AE, Mi-24W oraz na PZL W-3PL Sokół/Głuszec) i dodatkowe środki łączności,
  • zainstalowano środki ochrony własnej, w tym wyrzutnie flar ASO-2W oraz promiennik cieplny KT-01AV Adros (ukraińskiej spółki Adron z Kijowa), rozpraszacze gazów wylotowych, a także system identyfikacji swój-obcy Supraśl,
  • awionikę i systemy pokładowe zostały dostosowane do spełniania wymagań NATO i ICAO.

Dodatkowo śmigłowce zostały pomalowane zgodnie z przepisami obowiązującymi w lotnictwie wojsk lądowych. Tak samo doposażone mają być 3 pozostałe śmigłowce Mi-17-1V zakupione pod koniec 2006. Jak się dowiadujemy, zgrupowanie śmigłowcowe PKW Afganistan (4 Mi-17-1V oraz 4 Mi-24W) powinno być przebazowane do Afganistanu na przełomie czerwca i lipca. Śmigłowce mają tam wspierać działania wojsk polskich oraz częściowo kanadyjskich.

System Adros oraz rozpraszacze gazów wylotowych mają być także zastosowane na afgańskich Mi-24W.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.