Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Zmniejszenie niemieckiego kontyngentu ISAF

Strategia i polityka, 16 października 2012

Niemiecka prasa informuje o rządowych planach zmniejszenia w 2013 liczebności kontyngentu stacjonującego w Afganistanie do poziomu poniżej 4 tys. żołnierzy.

Planowane ograniczenie liczebności niemieckiego kontyngentu do poziomu poniżej 4 tys. żołnierzy, związane jest z rozłożonym w czasie procesem wycofania do 2014 większości niemieckich wojsk stacjonujących obecnie w Afganistanie / Zdjęcie: Cleveland

Decyzję w tej sprawie mieli uzgodnić wspólnie w ostatnim czasie ministrowie obrony - Thomas de Maizière i spraw zagranicznych Guido Westerwelle. Informację w tej sprawie przekazał w niedzielnym wydaniu niemiecki Der Spiegel.

Planowane ograniczenie liczebności niemieckiego kontyngentu do poziomu poniżej 4 tys. żołnierzy, związane jest z rozłożonym w czasie procesem wycofania do 2014 większości niemieckich wojsk stacjonujących obecnie w Afganistanie. Jeszcze w 2011 Berling ogłosił zamiar odesłania do kraju 450 wojskowych, zmniejszając ówczesną liczebność niemieckich sił działających w ramach misji ISAF z 5350 ludzi do obecnego poziomu około 4900 (Mniej Niemców w Afganistanie, 2011-11-11, Niemcy wycofają się w lutym, 2011-12-12).

W dalszym ciągu problemem pozostaje jednak sposób wycofania niemieckich żołnierzy i wykorzystywanego przez nich sprzętu z Afganistanu. Według niemieckiego ministerstwa obrony najbardziej popularna forma transportu wojsk – drogą powietrzną – jest oceniana jako relatywnie najdroższa. Z tego względu Berlin stara się opracować rozwiązania alternatywne. Jednym z rozwiązań miałoby być wykorzystanie połączeń kolejowych, wiodących przez terytoria państw Azji Centralnej lub też przetransportowanie wyposażenia przez terytorium Pakistanu.

Według niemieckich władz obydwa rozwiązania mogłyby się okazać tańszą alternatywą dla drogi powietrznej. Jednak w ich przypadku w grę wchodzą względy bezpieczeństwa, zwłaszcza w kontekście potencjalnych ataków na konwoje ze strony ekstremistów (Pakistan częściowo zamknął granicę dla ISAF, 2012-08-01, Nowa ofensywa Pakistanu, 2012-08-17) oraz możliwe problemy w wynegocjowaniu odpowiednich warunków tranzytowych z władzami wybranych państw regionu.

Problem wycofania żołnierzy z Afganistanu nie dotyczy jedynie Niemiec, ale praktycznie wszystkich państw zaangażowanych do tej pory w misję ISAF, w tym m.in. USA (USA planowo wychodzą z Afganistanu, 2012-09-24) czy Wielkiej Brytanii (Brytyjczycy przyspieszą wycofanie z Afganistanu?, 2012-09-17). Plany przedwczesnego zakończenia obecności wojskowej w Afganistanie ogłosiły już z kolei Francja (Hollande nie zmienia decyzji, 2012-05-25) i Nowa Zelandia (Nowa Zelandia oficjalnie rejteruje, 2012-09-03).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.