Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Nowy Skeldar

Lotnictwo wojskowe, Przemysł zbrojeniowy, 19 marca 2008

Przedstawiciele szwedzkiego Saaba poinformowali, że w lutym rozpoczęły się próby w locie nowej wersji bezzałogowego śmigłowca Skeldar.

Skeldar ma masę ok. 150 kg, w tym ok. 25 kg wyposażenia. Może się nań składać cała paleta sensorów (kamer dzienno/nocnych, pracujących w podczerwieni, radarów, systemów walki radioelektronicznej itp). Wersja morska ma mieć masę ok. 250 kg / Zdjęcie: Saab

Skeldar (po staronordycku tarcza) V-150 to bezzałogowa konstrukcja rozwijana od kilku lat przez Saab AB, w oparciu o APID-55, konstrukcję małego ośrodka rozwojowego CybAero z Linköping.

W 2006 makietę konstrukcji zaprezentowano na targach Eurosatory. Twierdzono wtedy, że Skeldar osiągnie wstępna gotowość w połowie 2007. Rzeczywiście, w ubiegłym roku przeprowadzono serię prób w locie, jednak później przystąpiono do prawie rocznych prac modernizacyjnych, wymieniając główne systemy śmigłowca i prowadząc serię badań laboratoryjnych i prób naziemnych.

Zakończyły się one w lutym, wraz z rozpoczęciem serii lotów nowej konstrukcji. Obecnie, według zapewnień przedstawicieli Saaba, prowadzone są prace, które mają doprowadzić do pełnej autonomiczności lotu oraz do działania w cywilnej przestrzeni powietrznej.

Zdjęcie Skeldara z ubiegłorocznych prób w locie. Według danych obliczeniowych, prezentowanych rok wcześniej, bezzałogowy śmigłowiec miał osiągać 100 km/h i długotrwałość lotu 4-5 h. Brak późniejszego ich potwierdzenia oraz fakt bardzo istotnego przeprojektowania konstrukcji, mogą świadczyć o niespełnieniu przez demonstrator wcześniejszych założeń / Zdjęcie: Saab

Ta ostatnia kwestia jest przedmiotem zabiegów specjalnego europejskiego konsorcjum, grupującego najważniejszych producentów lotniczych Starego Kontynentu, działających w porozumieniu z Europejską Agencją Obrony (EDA) i Europejska Organizacją Bezpieczeństwa Ruchu Lotniczego EUROCONTROL. Pilotowany przez nie program UAV Insertion into General Air Traffic, ma doprowadzić do dopuszczenia bezzałogowców do cywilnego ruchu lotniczego w 2015.

Saab przewiduje, że po uzyskaniu pełnej automatyki lotu i zgodności z projektowanymi przepisami UE, nowy Skeldar znajdzie nabywców rządowych. Szwedzi rozwijają również morską, cięższą wersję Tarczy.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.