Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Centrum OAK w Żukowskim

Lotnictwo wojskowe, Lotnictwo cywilne, Strategia i polityka, 19 marca 2008

Rozpoczęły się wstępne prace nad budową centrum lotniczego w podmoskiewskiej miejscowości Żukowski. Decyzję w tej sprawie podjął 20 lutego prezydent Putin.

Według Putina, nowe centrum ma być najważniejszym obiektem powołanego do życia w 2006 nowego koncernu lotniczego: OAO Obiediniennaja Awiastroitielnaja Korporacja (OAK). Korporacja grupuje największe przedsiębiorstwa branży lotniczej, w tym RSK MiG, AWPK Suchoj, Kompleks Lotniczy Iliuszyna i OAO Tupolew.

Zmiany organizacyjne nie przełożyły się dotąd na poważne przeobrażenia poszczególnych przedsiębiorstw. Tymczasem nowy obiekt ma stać się realnym i silnym ośrodkiem naukowo-badawczym oraz produkcyjnym.

Rosja kilka lat temu zapoczątkowała proces konsolidacji sektora zbrojeniowego i lotniczego. Obecne plany zakładają powstanie na bazie 180 przedsiębiorstw, 21 koncernów (zobacz: Nowa Zimna Wojna?). Pierwsze doświadczenia były obiecujące. W 2002 doszło do fuzji wytwórni Ałmaz i Antiej, producentów sprzętu przeciwlotniczego, co zaowocowało unifikacją technologii, uproszczeniem administracji i lepszą promocją wyrobów, a w konsekwencji - wzrostem zamówień i produkcji. Teraz podobny manewr ma doprowadzić do odrodzenia potencjału rosyjskiego przemysłu lotniczego, szczególnie jego branży cywilnej.

Władimir Putin stwierdził, że ma ona w ciągu najbliższych lat odbudować swoją pozycję z czasów ZSRS i konkurować z największymi producentami na świecie. O ile bowiem w czasach świetności produkowano ok. 100 samolotów pasażerskich rocznie, dzisiaj jedynie 10.

W swoim wystąpieniu w Żukowskim, ustępujący prezydent ujawnił plan rozwoju sektora lotniczego do 2025. W tym okresie przedsiębiorstwa OAK mają wyprodukować 5 800 samolotów, w tym aż 2 600 cywilnych. Te ambitne zapowiedzi wynikały jednak raczej z wymogów trwającej wówczas kampanii wyborczej, niż odpowiadały prawdziwym planom Kremla wobec sektora lotniczego.

W Żukowskim znajduje się obecnie kilka stosunkowo niewielkich ośrodków lotniczych lub filii większych przedsiębiorstw. Jest to jednak wystarczające zaplecze do stworzenia w tym mieście dużej wytwórni. Jednocześnie duże zakłady, znajdujące się w Moskwie, otrzymują wysokie oferty wykupu ziemi od przedsiębiorstw budowlanych. Tylko sprzedaż gruntów należących do Iliuszyna może przynieść 500 mln USD. Tymczasem koszt stworzenia nowego ośrodka szacowany jest na ponad 1 mld USD.

Z drugiej jednak strony przedstawiciele OAK i wschodzących w skład koncernu zakładów, unikali odpowiedzi na pytanie o termin otwarcia nowego centrum, a także, czy przeniosą się tu wszystkie moskiewskie przedsiębiorstwa.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.