Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Szwecja bliżej Globemasterów

Lotnictwo wojskowe, Strategia i polityka, 19 marca 2008

Szwedzki rząd zdecydował się wczoraj na oficjalne przystąpienie do programu Strategic Airlift Capability (SAC), czyli pozyskania przez kilkanaście państw europejskich 3 ciężkich samolotów transportowych Boeing C-17 Globemaster III.

Koszty zakupu i użytkowania samolotów klasy C-17 są tak duże, że stać na nie jedynie większe państwa europejskie. Tymczasem konieczność prowadzenia operacji ekspedycyjnych wymusza pozyskanie dużych samolotów transportowych. Zdawanie się w tej sprawie na Amerykanów nie jest rozwiązaniem idealnym. Ci bowiem realizują w pierwszej kolejności własne zapotrzebowanie / Zdjęcie: USAF

Ze względu na konieczność uzyskania ograniczonych zdolności wielkogabarytowego transportu lotniczego oraz opóźnienia europejskiego programu A400M, 14 państw Starego Kontynentu - Bułgaria, Czechy, Estonia, Finlandia, Holandia, Łotwa, Litwa, Norwegia, Polska, Rumunia, Słowenia, Szwecja, Węgry i Włochy - negocjują zakup 3 samolotów C-17 dla wspólnego wykorzystania. W rozmowach uczestniczą również przedstawiciele USA.

Ustalono już terminy dostaw. Pierwszy transportowiec ma zostać odebrany w listopadzie 2008, a kolejne dwa, odpowiednio, wiosną i latem 2009. Samoloty będą stacjonowały w węgierskiej bazie lotniczej Pápa. Ich właścicielem będzie NATO, jednak każdy z krajów członkowskich zachowa samodzielność w ich wykorzystaniu, w ramach zamówionych limitów lotów.

Rząd Szwecji zdecydował, że wystąpi o wykorzystanie Globemasterów w wymiarze 550 h rocznie, na okres 25-30 lat. Roczny koszt operacji powinien zamknąć się kwotą nie większą niż równowartość 20,5 mln Euro. Wczoraj przedstawił parlamentowi kosztorys projektu. Jest to niezbędne do wyrażenia zgody przez Riksdag. To zaś jest warunkiem - po podobnych procedurach w innych państwach - uruchomienia programu SAC.


Drukuj Góra