Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Meteor dla Gripena

Lotnictwo wojskowe, Przemysł zbrojeniowy, 21 marca 2008

Gripen International poinformował wczoraj, że 6 marca przeprowadzono udaną próbę odpalenia pocisku MBDA Meteor, z pokładu samolotu JAS-39 Gripen. To pierwsze, kierowane odpalenie pocisku tego typu.

Moment odpalenia Meteora z pokładu JAS-39. W ten sposób Gripen stał się pierwszym samolotem zintegrowanym z nowym pociskiem MBDA. By wykorzystać ten fakt przez szwedzkiego producenta, trzeba jednak poczekać na rozpoczęcie produkcji seryjnej Meteorów / Zdjęcie: Gripen International

Meteor, rakietowy pocisk dalekiego zasięgu typu powietrze-powietrze, został zamówiony w MBDA przez wojska lotnicze 6 państw w grudniu 2002. Ta europejska odpowiedź na AIM-120 AMRAAM amerykańskiego Raytheona, ma stać się orężem samolotów Eurofighter, Rafale i Gripen.

Jednak, paradoksalnie, mimo, że największe zamówienia będą generowane od użytkowników tych pierwszych samolotów, nie podpisano kontraktu na pełną integrację Meteorów z Eurofighterami. Przeprowadzono na nich jedynie próby wpływu pocisków na aerodynamikę płatowca oraz odpalenia, testujące sprawność systemów zwalniania pocisków. Nadal nie zintegrowano Meteorów ze pokładowymi stacjami radiolokacyjnymi. Prace w tym kierunku prowadzono natomiast w Szwecji, na mocy kontraktu z 2003.

Ostatecznie, 6 marca 2008 nad poligonem testowym pocisków rakietowych w Vidsel, wystrzelono Meteora w kierunku celu powietrznego MQM-107B Streaker, z pokładu JAS-39 Gripen. Odpalenie nastąpiło na wysokości 5500 m przy prędkości Ma0,9. Pocisk poprawnie oddzielił się od nosiciela i przyspieszył do zakładanej prędkości (prędkość maksymalna to Ma4). Radar w głowicy śledzącej namierzył cel i śledził go aż do jego trafienia. Jednocześnie potwierdzono sprawne przekazywanie danych z pocisku do samolotu.

Próba rozpoczęła program testowych odpaleń, które mają pomóc w określeniu docelowej architektury produkcyjnego modelu Meteorów. Według przedstawicieli MBDA test w Szwecji kończy w ten sposób okres rozwoju prototypów i rozpoczyna przygotowania do rozpoczęcia produkcji przedseryjnej. Powinno to nastąpić w przyszłym roku.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2020 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.